tekensymbolen koudetechniek noer NEN-EN 1861

  • Hans Erkelens

    Langs deze weg vraag ik namens Intechnium scholing en leermiddelen BV uw aandacht voor het volgende:

    Sinds 1998 is de norm NEN-EN 1861 voor tekensymbolen binnen koude-installaties en warmtepompen van kracht. Deze wijkt op veel details af van de symbolen zoals wij bij Intechnium gewend zijn te gebruiken, en zoals ze in de leergang CFK-monteur zijn voorgesteld. De meeste schema's van koude-installaties die ik in de praktijk heb gezien zijn ook niet volgens de genoemde norm getekend.

    Ik wil inventariseren in hoeverre deze tekennorm momenteel als standaard gehanteerd wordt of gaat worden door koudetechnische bedrijven, om zodoende te bepalen of er voldoende draagvlak is om deze norm in alle opleidingen van Intechnium te gaan verwerken.

    Ik stel het derhalve bijzonder op prijs indien u omtrent deze zaak uw oordeel kunt geven.

    Bij voorbaat vriendelijk dank voor uw reactie.

  • André Dokman

    Hallo

    Ik ben docent bij SBC in Zwijndrecht, en ook wij zijn aan het inventariseren hoe het gebruik is van deze norm in de praktijk.

    Dit ivm aanpassen van onze cursussen.

    Het meeste succes op invoering zal wel komen als de STEK leergang CFK monteur en andere opleidingsinstituten deze symbolen in de leerstof gaan gebruiken

    Groeten

    André Dokman

  • Nico de Bie

    Kunnen we niet beter een stapje verder kijken? ivm de open markten in Europa en de uitbreiding naar het oosten worden veel bedrijven met de DIN normen geconfronteerd. Persoonlijk zou ik het erg op prijs stellen als we meer die richting op gaan. Kunnen de lezers / geintereseerden misschien luiden van het standaardisatie instituut en de koeltechniek branches attenderen op deze discussie?

  • nuyts paul

    In Belgie heeft men in het koeltechnisch onderwijs gekozen voor de DIN normen.

    Een van de doorslaggevende factoren hiervoor was de reeds bestaande bibliotheken zowel voor koel- als klimaatinstallaties.

    groeten,

    paul nuyts docent koudetechnieken