peltier element

  • Dieuwert-Jebbe

    Hallo Allemaal,

    Ik ben opzoek naar info over de werking van een peltier element.

    Ik weet dat het een element is die een DeltaT van 65graden kan maken doormiddel van gelijkspanning op het elementje te zetten.

    Maar ik zou graag willen weten hoe dit elementje dit voor elkaar krijgt.

    Oke Ik hoor het wel als iemand mij dit kan vertellen

    Koude Groeten

    Dieuwert-Jebbe

  • rob

    Hallo Dieuwert

    Mijnheer Seebeck heeft in 1822 het thermoelektrisch effect ontdekt.

    Als je twee verschillende metalen aan elkaar soldeert en er is een temperatuurverschil tussen de bijde verbindingplaatsen dan ontstaat er elektrische energie.We spreken nu ook wel van een thermokoppel.

    Peltier ontdekte in 1834 dat wanneer men door dit cirquit van verschillende metalen een stroom stuurt, aan de ene kant warmte word opgenomen en aan de andere kant warmte word afgegeven.

    De elementen zijn in serie te schakelen om zodoende een groter te koelen oppervlak te krijgen .

    Schakelt men in cascade dwz dat de warme zijde van het ene koelblok gekoeld word door de koude zijde van het andere, dan kan men binnen enkele minuten een temperatuur bereiken van -100 graden C.

    Door de stroomrichting om te draaien kun je binnen enkele minuten de ijskoude plaat veranderen in een warme en dit alles met grote nauwkeurigheid

    Deze elementen worden vanwege hun onrendabele werking eigenlijk alleen in laboratoria gebruikt