elektronisch expansieventiel

  • LTB

    Ik ben een student aan de hogeschool van Amsterdam en ben op dit moment bezig met een project betreffende koeltechniek.

    Nu heb ik begrepen dat m.b.v elektronische expansieventielen energie bespaard kan worden door lagere condensatietemperaturen dan thermostatische.

    Mijn vraag is of iemand mij uit kan leggen waarom deze ventielen met een lagere condensatietenperatuur kunnen werken.

  • Jacco Janssen

    probeer het maar eens met een meeltje naar

    mailto:info@coolmark.nl?subject=Danfoss regelapparatuur

    succes ermee

    Jacco

  • Hans Erkelens

    Bij een conventioneel thermostatisch expansieventiel is er sprake van een vloeistofdoorlaat met een bepaalde weerstand. Afhankelijk van de stand van het ventiel zal er meer of minder vloeistof worden doorgelaten, maar altijd met een weerstand tussen hoge- en lagedrukzijde. Om door deze weerstand (orifice) toch voldoende vloeistofdoorlaat te krijgen is er een minimaal drukverschil vereist tussen hoge- en lagedrukzijde. Bij een te lage condensatiedruk is er onvoldoende drukverschil en zal de verdamperdruk ook lager worden, hetgeen niet gewenst is.

    Bij een elektronisch expansieventiel werkt de vloeistofdoorlaat pulserend. Dat wil zeggen dat de klep die de vloeistofdoorlaat regelt een open/dicht functie kent. In geopende stand van het ventiel is de weerstand die de vloeistof ondervind veel lager dan bij een conventioneel expansieventiel. Hierbij kan bij een lagere condensatiedruk toch voldoende vloeistof worden toegelaten in de verdamper.