noodzakelijk

  • sander

    Ik kan volgens mijn offerte ervoor kiezen om mijn airconditioning-installatie te voorzien van een winterregeling en/of hoge en lage druk beveiliging.

    Is het noodzakelijk dat deze opties toegepast worden of kan het ook zonder en zoja wat is dan de reden van deze regeling en beveiligingen.

    Alvast bedankt voor de eventuele reacties.

  • Dieuwert de NL1DJL

    Een winterregeling is pas echt noodzakelijk dat als je je Airco ook in de winter wil gaan gebruiken. (dan moet het buiten unit wel buiten zijn geplaatst en niet ergens binnen)

    Maar als je hem in de zomer alleen gaat gebruiken dan heb je hem niet nodig.

    En een hoge en lage druk beveiliging zou ik wel aanraden.

    Hoge druk voor als je condensor vervuild is dat je compressor niet een tehoge stroom opneemt omdat je hoger gaat condenseren.

    En een lage druk is er voor dat als je verdamper (binnendeel) ook vervuild is vb je Filter dat hij ook de compressor uitschakelt want anders gaat de compressor misschien een beetje nat draaien of hij gaat in het vacum draaien in elk geval ik zou het wel aanraden.

    Ik hoop dat je zo voldoende info heb zo niet dan hoor ik het wel.

    Met vriendelijke Groeten,

    Dieuwert-Jebbe van Leest

  • sander

    Dieuwert bedankt voor je reactie, wanneer je de filters van de verdamper dus regelmatig schoonmaakt en je ook de condensor reglmatig controleert heb je in principe deze beveiligingen niet nodig of zijn er nog andere oorzaken die deze beveiligingen “beveiligen”.

    Verder heb ik me laten vertellen dat je deze beveiligingen in twee typen kunt onderscheiden namelijk op basis van druk en op basis van temperatuur welke is de beste en waarom? dat is me nog niet duidelijk.

    Alvast bedankt ,

    vriendelijke groeten,

    Sander de Vries

  • Dieuwert de NL1DJL

    Hoi Sander,

    Als je je filter van het binnendeel goed bij houd dan kan er niet veel misgaan.

    Mits er ergens een leiding wordt verplaatst en er een knik in komt maar dat is erg ver gezocht.

    Dus een lage druk Pressostaat heb je niet echt nodig.

    Zover ik weet zitten die ook niet in een normaal actje.

    Maar een hoge druk pressostaat die zou ik er wel in houden want er kunnen verschillende oorzaken zijn van een tehoge druk,

    Condensor vervuild

    Een tehoge Buiten temp.

    Dus ik zou die er wil inhouden.

    Maar wat je verder vertelde van dat er ook 1 bestaat die op temp. werkt dat is voor mij nieuw.

    Ik weet wel dat je een Persgas temp beveiliging heb maar die komen eigenlijk meer voor bij de complexe installatie's

    Maar misschien kan iemand mijn info beter aanvullen.

    Zit zelf nog maar net in het vak.

    Maar een HD pressostaat die zou ik zoizo gewoon er bij nemen.

    (maar die zitten volgens mij gewoon standard in een actje.

    Maar wat voor AC heb je aangeboden gekregen?

    Ik hoor het wel van je.

    Met vriendelijke Groeten,

    Dieuwert-Jebbe

  • Webmaster

    Ten eerste vind ik het erg vreemd dat er niet standaard een hoge/lage druk beveiliging in het systeem zit.

    Let er op dat je wel een A-merk aanschaf.

    Carrier**

    Daikin**

    Panasonic*

    Sharp

    Samsung*

    Mitsubishi**

    Hitachi

    en nog een aantal andere.

    De in mijn ogen B merken zijn:

    Delonghi

    Clivet

    Trane

    enz.

    Verder ben ik het wel grootendeels met diewert eens. Al vind ik een lage druk (leegstand) pressostaat geen overbodige luxe.

    Omdat het systeem bij eenkoudemiddel lekkage een te lage zuigdruk krijgt.

    Voor een condensordrukregeling kun je VEEL BETER een druk gestuurde regeling nemen, deze is veel sneller en naukeuriger.

    (Een top merk als CARRIER heeft dit alles standaard)

    gr, Jan

  • Hans

    Beveiligingen horen gewoon op een installatie en niet als optie. Een winterregeling (inderdaad drukgestuurd is de beste) is aan te raden in winter, voor en na seizoen bij lagere buiten temperaturen. Bijvoorbeeld continue hoogbelaste ruimten, zoals bijvoorbeeld computerruimten. Ter aanvulling op de A-merken: Technibel en Argo.

  • Petr.

    Wat wilt u zeggen met de * en ** ? Ik vind zelf dat er nogal een kwaliteitsverschil zit tussen de door u genoemde A-merken.