koelkast bijvullen

  • pieke

    ik heb een oude opgeknapte Bosch koelkast.Hij doet het nog steeds prima, alleen bij het ontdooien heb ik een van de koelkanaaltjes lek geprikt en nu is het gas eruit gelopen.Is het nog mogelijk om dit bij te vullen,omdat er hoogstwaarschijnlijk freon gas in zat en dit niet meer gebruikt mag worden…

  • Andre van de L.

    Als de koelkast van voor 1992 is zit er waarschijnlijk het inmiddels verboden middel R12 in. De vervanger hiervoor is doorgaans R134a, maar dan moet tenminste de olie in de compressor en filter/droger ook vervangen worden. Bovendien heb ik het vermoeden dat je de zgn. verdamper (meestal het ‘vriesvakje’ bij oude modelllen) hebt lekgeprikt en het zal niet meevalllen om deze te demonteren en te solderen.

    Al met al geen klusje om zelf te doen en je moet dan ook wel heel erg gehecht zijn aan deze koelkast om deze - wellicht - door een koeltechnisch bedrijf te laten repareren.

    Helaas heb ik geen betere suggesties, wellicht zijn er anderen die hulp kunnen bieden?

    Succes,

    Andre

  • jan

    koop een nieuwe. Geen koeltechnicus die hieraan begint.

  • pieke

    Andre bedankt voor je reactie!! Ik ben er best wel aan gehecht, ik heb ‘m van een roestig apparaat om laten ’'toveren'' naar een verchroomde, en glimmende koelkast,die mijn biertjes nog altijd zeer koel heeft gehouden.Kun jij misschien een prijs opgave geven want een iemand zei inderdaad dat ik ook de pomp moest vervangen en dergelijke en weer iemand anders wilde wel ff kijken of ie 'm kon bijvullen.. p.s. hij is inderdaad al meer dan 20 jaar oud, een Bosch………

  • jan

    pomp, iemands zei…

    Er zit geen pomp in een koelkast; en iemand die wel even…

    Als bierliefhebber wil je daar toch niet afhankelijk van zijn?

    Koop een nieuwe. Dan zit je eerder aan een koud biertje dan wanneer je op een goedbedoelende maar nietbegrijpende amateur moet wachten. Een echte koeltechnicus begint hier niet aan.

    Proost.

  • kees

    Volgens mij begrijp jij het niet helemaal Jan !!

    Als ik het goed begrijp,is het een Classic Model…een hele oude,met van die mooie chrome pooten en handgrepen….

    en dat is natuurlijk wel erg de moeite waard om weer draaiend te krijgen.

  • Andre van de L.

    Jan,

    Ik waardeer je reactie en snap hem ook wel maar zoals Kees ook al aangaf is dit waarschijnlijk een “speciale” koelkast en wil Pieke deze graag houden. Als een koelkast geproduceerd kan worden kan hij meestal later ook gerepareerd worden. Het is alleen geen gemeengoed omdat iedereen gewoon een nieuwe koopt ivm reparatiekosten. Of er geen koeltechnicus zou bestaan die ooit aan reparatie begint weet ik niet zeker, maar ik weet dat er veel kan, als je maar met geld over de brug komt…

    Pieke,

    Met alle beste wil van de wereld kan ik niet zeggen wat de reparatiekosten zullen zijn. Doorgaans zijn de toegepaste hermetische compressoren (lees: pomp) bijna onverslijtbaar, behalve dat bij extreme werkomstandigheden de klepjes nog wel eens krom kunnen trekken; maar omdat de koelkast altijd goed heeft gewerkt ga ik er van uit dat de compressor nog goed is. Desalniettemin kan ik me voorstellen dat een koeltechnicus liever meteen de compressor ook vervangt omdat tenslotte de olie sowieso vervangen moet worden wanneer men na de reparatie van het lek een vervangend koudemiddel er in doet. De andere onderdelen als condensor en verdamper zijn echt onverslijtbaar, tenzij je ze lekprikt - haha…

    De filter/droger (sigaarvorming buisje) moet altijd vervangen worden bij service aan het koeltechnische deel. Al met al zou je eens bij een bedrijf kunnen bellen en het probleem voorleggen; als ik in Google even gauw de woorden “reparatie” en “koelkast” intik kom ik op de volgende links: http://www.icare.nl/index.cfm?sid=279&pid=1259 of http://www.wijnands-onderdelen.nl/reparatie.html Maar het kan zijn dat ze alleen electrische storingen kunnen verhelpen…

    Heel voorzichtig gezegd ben ik wel bang dat als je een bedrijf vindt, het al gauw zo'n 150 Euro of meer gaat kosten als naast het dichten van het lek de compressor ook vervangen moet worden.

    Succes.

    Andre van de L.

  • pieke

    Andre wederom bedankt voor je ‘'medeleven’' en uitgebreide antwoord……..

    ik ga zodadelijk ff op die links kijken…………

    denk je da ik een ook een koelsysteem van een andere kast zou kunnen inbouwen? Ook zag ik zo'n camping-koelkastje, vrij klein, op 220 volt. Die zou ik ook op de plek van het vriesvakje kunnen plaatsen of heeft deze te weinig vermogen……. gr. Pieke

  • pieke

    Hey Kees ………. Jij begrijp het helemaal!! Ik heb 'm trouwens van top tot teen laten verchromen en die zet je dus niet zo maar aan de straat. Ik blijf dus verder zoeken en regelmatig dit forum raadplegen…… Gegroet Pieke

  • jan

    Ik ben te veel technicus en liefhebber van koud bier, denk ik; en te weinig nostalgicus.

    Veel succes.