LP Pres als thermostaat

  • sjef

    Past er hier iemand nog wel eens een LP pressostaat toe voor het regelen van de temperatuur in een cel of ander koeling?

    Ik ben hierna benieuwd ivm de evenwicht en het op elkaar afgestemde componenten comp, verdamper, doorlaat ed. Als je een

    samengesteld set hebt van een groothandel dan is dit volgens mij bijna niet te doen. Ik heb het dan over kleine installaties

  • Peter R

    ik kom het nog wel eens tegen het blijft een rotsysteem om de temp te regelen dan is een goedkope thermostaat beter

  • terpstra

    Nee niet alleen en LP. maar in combinatie van RTH werkt het eigenlijk wel goed (onder voorbehoud)

    Daarmee doel ik eigenijk op ontdooien van verdamper.

    Ruimte thermostaat schakeld v.v. deze gaan stil staan bij ingestelde waarde, compr. blijft nog even draaien tot ingestelde waarde LP en gaat uit. Nu wordt er weer koude gevraagt, RTH schakeld v.v. in deze gaan nu eerst de verdamper schoondraaien tot ingestelde waarde LD. LD schakeld nu weer compressor in. Wel op letten dat LD niet te laag wordt ingesteld en net boven 3 graden weer inschakeld.

    Enige wat lastig kan zijn als LD in te koude ruimte staat. (wordt ie beinvloed door omgevings temperatuur.)

  • RobNij

    Je kunt dit systeem alleen maar toepassen als er geen magneetklep in het systeem zit. De verdamper moet altijd gedeeltelijk gevult zijn.

    Rob

  • sjef

    Ja idd maar de functie van de magneetklep wordt door het ventiel verricht als ik het goed begrijp. Dit lijkt mij een goede regeling

    Met alle respect Peter. Maar waarom kom je dit soort regelingen bijna niet meer tegen? Wat zijn eigenlijk de grootste nadelen

    die er aan kleven?

  • Peter R

    als de machine in de winter op een koude plaats staat gaat de LD pres op de laagste dus buiten temp regelen, een magneetklep in deze is niet van toepassing als de magneetklep dicht gaat en het systeem afpomp blijft er niets meer over om de druk te doen oplopen tenzij er een ontdooiklok wordt toegepast en dan gaat het wel ik denk dat je moet doen, een LD press., ontdooiklok, thermostaat en klaar is sjef

  • Peter R

    o ja de verdamper ven blijft wel doorlopen tijdens het ontdooien gebruik daar het wissel contact voor op de ontdooiklok

  • sjef

    super, alleen wat als je een stille verdamper hebt? Dan is dit toch ook mogelijk?

  • Peter R

    dat kan ook alleen wordt de ondooitijd wat langer of je meerdere keren per dag ontdooien want dun ijs is er sneller af dan dik ijs

  • terpstra

    Koeling vraagt koude: th (1) schakelt in, v.v. (3) en c(4) gaan in bedrijf.

    Voldoende kou, 1 schakelt 3 en 4 uit.

    ontd. klok (2) schakelt op ontdooien, gebeurt nog niets, no 1 vraagt weer koude en 3 wordt ingeschakelt en 4 wacht, na ontdooien schakelt ook 4 bij.

    Ruimte op temperatuur, 1 schakelt 3 en 4 uit. LD heeft hier verder geen functie meer t.b.v. ontdooien, kan natuurlijk wel als bev.