VOCHT in instalatie ??

  • ijsman

    Dag collegas

    Het volgende wil ik met jullie delen

    Ben aangekomen bij een storing, temp te hoog koelcel

    Instalatie bestaat uit een koelagregaat op het dak met compressor maneurop 404a ongeveer 4,5 kw bij -10 To / +30 Tc

    Daarop zitten 2 lex 18 verdampers aangesloten met een vloeistofklep (Pump down) wat al veel te veel is

    Na onderzoek bleek lagedruk aangesproken te hebben

    De oorzaak was een verstopping in beide ventielen, ( vocht) ?

    Bij het openen van de ventielen zat er veel olie in de ventielen , en zag er erg groen uit

    Is het mogelijk dat vocht in systeem treedt als er toch druk in de instalatie heerst

    En hoe komt zoveel olie in ventiel

  • sjef

    Bij te lage druk draaien is gassnelheid te langzaam, Maneurop gooit veel olie in het systeem is mijn ervaring.

  • henvdk

    Vocht kan er op meer manieren in komen. of al in zijn.(bv in de olie als die lang aan lucht is blootgesteld (>10 minuten bij ester)

    Een verbrande wikkelinhg bv geeft al snel een hoeveeheid vocht af uit de isolatie.

    Te hete olie kan ook verstoppen in het koude ventiel.

    Wellicht zit er geen of geen goede olieafscheider op.

    Spoelen (stikstof) en vacumeren is enigste oplossing .

    Een oudtrucje is om de ventielen uit spoelen met spiritus.

    (had ik vroeger meestal 100% succes mee.)

    Ben eigenlijk nieuwsgierig wat je bedoelt met;

    Daarop zitten 2 lex 18 verdampers aangesloten met een vloeistofklep (Pump down) wat al veel te veel is

    gr. hen

  • ijsman

    Nou ik bedoel dat er dus 2 maal een lex 18 op zit en de machine is een maneurop 32 , deze doet ongeveer 4,5 Kw bij -10

    Doei

  • sjef

    Ja en?

  • terpstra

    Wat is dan de cap. van 2x lex 18? dat willen ze horen.;)

  • henvdk

    Kan toch?

    2x met tv van 4 k zou precies goed zijn.(berekend met vergelijkbare koeler cte351a8 van Eco)

    MAAR de machine doet veel meer bij bv -3 en dan zou het bv 5K tv kunnen zijn.

    4 k en 5 k is een heel gebruikelijke TV bij bv champignons of zoetfruit etc.

    gr. hen

  • Peter R

    DE VRAAG IS ( VOCHT ) ?????

  • terpstra

    Dat er olie in je ventielen zit is niet zo vreemd, dat het groen is? Heeft men in verleden een lekzoek vloeistof bijgevoegd misschien?

  • sjef

    zal waarschijnlijk algengroei zijn:D, maar even zonder gein dat groene kan voorkomen bij scroll compressors maar het is volgens

    mij gewoon een pot.