rotary compressor

  • sjef

    Ik heb de eerste cel inmiddels draaien met de rotary. Een omgebouwde ac unit rond 6kw cap. origineel 407 nu 404 met 2.5 kg inhoud.

    Zonder vat en dus ook zonder logboek. Dit apparaat lauft tadelos, bijzonder stil en lager verbruik.

  • terpstra

    Een krachtstroom compressor naar ik aanneem? Gewoon aan uit systeem? op welke temp. heb je hem uitgelegd?(verdamp.)

  • sjef

    neen toevallig was dit een 1fase machine compressor is van Siam, het is een agf cel to is -8. Het is gewoon een aan uit systeem

    wel anti pendel beveiligd

  • Peter R

    wat voor inspuiting heb je toegepast vent. of capp. aangezien je geen vloeistof vat hebt. de tweede vraag heb je gewoon het ac buitenunit gebruikt of alleen de comp.

  • sjef

    een standaard ventiel, en compleet ac unit de besturing er uit en inspuit capillair er uit. Terugslagklep in de persleiding geplaatst.

    Die 2.5 kg is wat er ook aan 407 in zat fabriek af. Leidingwerk is zeer kort(2meter)

    -minder koudemiddel

    -minder lawaai

    -minder energieverbruik

    -minder administratie

  • terpstra

    Ik heb dit al eens +/- 10 jaar geleden toegepast (met R-22).

    Ook hier 230V airco buitendeel.

    Heb toen ook een ventiel gebruikt. Werkte in het begin goed echter de compressor kreeg na een klein jaar problemen. Oorzaak: de pers en zuigdruk niet gelijk wilde komen.

    Compressor kon soms niet tegen de persdruk op starten. (geen startcondensator)

    Met gevolg, wikkeling compressor brande er uit na verloop van tijd.

    Vroeg me toen af of ik niet beter het cap. had kunnen laten zitten als inspuiting.

    Ik heb een tijdrelais en een klep in pers naar zuig geplaatst. Bij signaal koelen, eerst via tijdrelais +/- 3 min. klep in pers open gegooid waardoor zuig en pers gelijk komen. Met terugschakelen van tijdrelais compressor in. Hierdoor kan compressor normaal starten zonder te hoge tegendruk.

    Misschien kan het ook wel klep als onbelaste aanloop te schakelen via tijdrelais.

    Maar inderdaad super stille machines. (was trouwens een fuji electric.)

  • sjef

    Ik denk dat je jezelf te moeilijk hebt gemaakt Terpstra. Gewoon een NRV in de persleiding solderen dan heb je al een onbelaste

    aanloop, de compressor heeft geen zuig of perskleppen. De compressor kun je beter een hst type pakken en dan liefst 1 die ook

    voor wamtepomp toepassing gebruikt kan worden dit ivm de compressie ratio. En natuurlijk zorgen voor fatsoenlijke looptijden

    en anti pendel. Maar ja we zullen zien of het de komende zomer overleeft, op het moment geen problemen met starten of

    temperatuur, stroom opname ligt binnen specs. Ik vind het de moeite waard om ea uit te zoeken (of slopen) om daar een leer uit

    te trekken. De voordelen wegen er ruim tegen op