invriezen verdamper

  • Joepie78

    Goedenavond ,

    Heb een probleem met een verdamper van een vriescel. Deze vriest na ongeveer 3 weken dicht. Dit begint aan 1 zijde van de binnenkant van de verdamper, en groeit al verder.

    Is een kleine vriescel in een cafetaria. Ongeveer 6m3. Verdampingsdruk is 1 bar -32 graden, condensatiedruk is 12,5 bar 27,5 graden. Vloeistof uit condensor is zeer koud(10 graden, omgevingstemperatuur, staat buiten) Ontdooibeeindigingstemperatuur stond op 10 nu naar 15 graden gezet. Ontdooit goed. Cel is luchtdicht heb ik al gecontroleerd.

    Iemand misschien een idee, waar ik nog meer naar kan kijken??

    Alvast bedankt.

  • riezzie rich

    beste joepie,

    kan naar een heleboel dingen kijken :P

    je moet beginnen je moet je vloeistof temp meten als de motor draait deze moet ongeveer handwarm(30-35 graden) zit er in een kijkglas in ja/nee nee dan houd het verder op ja

    moet moet in het glas kijken daar mag je eingelijk geen bellen in zien zie je het wel lijkt het alsof er een een watervall is in de kijkglas deze zit in de vloeistofleiding

    ik zou als ik jouw wel die ontdooitemp weer terug zetten naar 10 die staat niet vooor niets zo ingesteld.

    het klinkt alsof je een beetje koelmiddel tekort heb

    groetjes Riezzie Rich

  • terpstra

    Hoe vaak per dag ontdooit de verdamper? Dat is een beetje afhankelijk van je lamel afstand. Hoe dichter de lamellen op elkaar zitten hoe vaker je per dag zal moeten ontdooien. Misschien nog even rekening houden met afdruip tijd na ontdooien?

    Is je ontdooitijd wel lang genoeg ingesteld? Zet deze maar op 45 min. en begrenzen op de 10-12gr. verdampings temp.

    Waar zit je verdamper sensor?

    Als deze te dicht bij verw. element zit zal deze waarschijnlijk vroegtijdig doorschakelen naar vriezen.

    Je weet nu waarschijnlijk waar het koudste punt is van verdamper, plaats daar je ontdooi sensor

    Misschien handig gelijk je vertraagde inschakelen verd. ventilator te controleren.

    even ter aanvulling: je stelde hij ontdooit goed. Dat zie je dus verkeerd anders zou verdamper niet om de 3 weken dichtvriezen.8-)

  • Peter R

    hallo,

    Vloeisof uit de verdamper +10 °C waar heb je die gemeten voor of na de droger stel je hebt genoeg koudemiddel en er is ergens een verstopping bv de droger dan heb je ook te weinig koudemiddel voor je inspuiting en hoe oud is de installatie de rest heeft de hr. A. Terpstra al gezegd

  • RobNij

    De vloeistoftemperatuur van de vloeistof die uit de condensor komt kan nooit lager zijn dan de buitentemperatuur. Als dat wel zo is zit er een verstopping in de leiding oid vóór jouw meetpunt.

    Wat is de celtemperatuur en hoe groot is jouw oververhitting. Als deze te hoog ingesteld staat wordt de verdampingstemperatuur onnodig laag en heeft de verdamper eerder neiging om aan de inspuitkant aan te vriezen.

    Is de verdamper wel schoon? Vooral aan de binnenkant controleren waar je het normaal niet ziet.

    Het is toch wel een verdamper voor een vriescel? lamelafstand moet al snel minimaal 10 mm zijn.

    Rob

  • Joepie78

    Riezzie,

    In bedrijf is de vloeistof omgevingstemperatuur, af en toe een belletje in kijkglas.

  • Joepie78

    Verdamper ontdooit 4x op een dag, lamelafstand 7mm, 45min ontdooitijd. Heb ontdooisensor op een andere plek gezet, waar meeste ijsvorming plaatsvind.

  • Joepie78

    Vloeistof gemeten voor de droger uit condensor. Installatie is zo'n 4/5 jaar oud.

  • Joepie78

    Oververhitting is zo'n 12K, vriest juist niet in bij TEV. Verdamper heb ik helemaal schoongemaakt. Lamelafstand 7mm

  • RobNij

    Er zou juist wel ijsvorming direct na het TEV moeten plaatsvinden!