2e generatie CO2 booster bij Jumbo supermarkt

  • Paulien Konniger

    Energiezuinig en milieuvriendelijke koelsysteem

    Duurzaam ondernemen werkt kostenbesparend.

    Alle koel- en vriesmeubelen bij Jumbo Eddie Dijkman in Deventer zijn voorzien van dagafdekking enkel glas, energiebesparende LED-verlichting en energiezuinige verdamperventilatoren met EC technologie. Veld cold & safe heeft een koelsysteem geïnstalleerd waarbij het chemische koudemiddel is vervangen door een natuurlijk koudemiddel.

    Een 100% CO2 koelvriesinstallatie (transcritische booster). Een installatie draaiend op 100% CO2 heeft een lager energieverbruik en realiseert een hoger rendement warmteterugwinning dan bestaande installaties uitgevoerd met een chemisch koudemiddel.

    Warmteterugwinning (WTW)

    De koelinstallatie is uitgevoerd met warmteterugwinningsysteem. Op deze manier wordt de restwarmte uit de koelinstallatie ter beschikking gesteld aan de verwarmingsinstallatie van de winkel. Het vermogen dat geleverd kan worden is mede afhankelijk van de koudevraag vanuit de winkel i.c.m. de buitentemperatuur. Voor extreem koude periodes kan een gasgestookte ketel het tekort aan warmte aanvullen. Zo wordt een maximaal rendement uit de installatie gehaald met minimale vaste energiekosten!

    » lees meer

    oktober 2012

    Veld cold & safe

    www.veld.nl

    info@veld.nl

  • Bart Berns

    Klinkt allemaal goed, als ik op de link klik krijg ik een heleboel fotos te zien van koelmeubels.

    Het was een stuk leuker geweest als er fotos te zien waren van de technische installatie, dit is het prikbord van koeltechniek en niet van supermarkt of retail.

    vriendelijke groet,

    Bart Berns

  • sjef

    zal wel met de crisis te maken hebben (duurzaam) met de nadruk op duur

  • kees

    NEE sjef….dat is de vooruitgang,CO2 is de toekomst!!!

  • Peter R

    Ja een kleine ijstijd ook

  • sjef

    hahaha:)-D Er gaat niks boven een goede installatie op 134 a (mijn mening)

  • henkje

    doe dan maar ammoniak, nog beter en makkelijker

  • sjef

    ja maar dat stinkt, en is niet handig bij kleine installaties

  • j.p

    met co2 zijn in het verleden ook massa"s kuikens in plastik zakken euthanasie gegeven!

  • sjef

    Ja het is giftig in hoge concentraties, het is maar net welke eisen je stelt aan je koelmedium. Ik vind dat voor dummy's er nog geen

    beter alternatief is dan 134a. Het schijnt trouwens zo te zijn dat als je dimethylether mengt met ammoniak een koudemiddel

    krijgt die net zo efficiënt is als nh3, en heb je geen problemen meer met je olieretour, en je kunt je installatie net zo opbouwen

    als met de conventionele hfk's zonder extra voorzieningen voor de olieretour of afscheiding met uitzondering van het type metalen

    natuurlijk. Zo wordt het naar mijn mening zeer aantrekkelijk voor de kleinere installaties en warmtepomp. Een nadeel is nog

    dat je er een beetje dood aan kunt gaan bij inademing. Maar ja goed, je moet ergens concessies doen.