isoleren vloeistofleiding

  • riezzie rich

    Beste meneer A

    ik ben 21 jaar en ik begrijp uw principe een beetje jij zet een vloeistofpomp zodat de compressor minder vermogen hoeft te leveren.omdat de.vloeistof pomp de condensor leeg trekt ja het is energie zuiniger ja je installatie.wordt ingewikkelder de nieuwe carrier machines hebben het ook maar als ik et in d

    e praktijk zie vraag ik me af of et loont want in de winter is iets perfects maar hoelang duurt et voordat hetwater is afgekoeld omdat je geen compressor heb die de boel op druk bent eb je hebt geen compressie dus het kan nooit lang duren of zit ik verkeerd?

  • Arie 2

    Ja het wordt even moeilijk he. hahaha

  • sjef

    Het gaat om een economiser toepassing Rizzie, het enige is dat er een pomp in de vloeistofleiding zit waardoor je laag kunt

    condenseren en toch een voldoende druk kunt hebben om extreem voorbeeld te noemen 10bar en een vloeistof temp van

    10graden. Dit geeft je een grote nakoeling waardoor je een capaciteits vergroting krijgt, bij voorbeeld om het smoorverlies

    te compenseren of lange afstanden kunt overbruggen zonder er compressie warmte in te stoppen. De componenten liggen

    trouwens gewoon in de schap bij bij elke gerenommeerde groothandel. Het is niet alsof A het wiel heeft uitgevonden (met alle respect)

  • A

    Beste riezzie rich,

    Er zijn diverse technieken die wij toepassen, op de Carrier unit zit een techniek die heet DX Free Cooling, dit is op basis van thermo syphon, in het kort, doordat de verdamper warmer is als de condensor, en het dus buiten kouder is dan de verdamper, migreert het koudemiddel naar buiten omdat het daar het koudst is, de pomp forceert het vloeibaar koudemiddel wat buiten terug gecondenseerd is weer naar de verdamper.

    Als je naar het koeltechnisch schema kijkt is het niet moeilijk, het lijkt zo omdat je het niet vaak tegen komt, dit process kan zo lang als het kouder buiten is als jouw setpoint door blijven gaan, qua vermogen kunnen wij het zo gek maken als de klant wil, dus ook 1 of 2 Mw als het moet.

    en ja als de compressor niet aan hoeft hebben wij super savings want de grootste pomp is maar 800Watt (0.8Kw) en de kleinste 30 Watt (0.03Kw)

    Over de druk in het systeem, de pomp houdt de delta p in stand, tussen de pers en de zuig van de pomp! en als ik 500 Kw koelvermogen heb met vrije koeling duurt het net zolang als een koelmachine met compressoren met 500 Kw alleen zijn wij efficiënter dan de unit met compressoren omdat wij geen compressoren gebruiken. de rest is bijna gelijk. En een EERS van 24 wat staat voor efficientie. ongeëvenaard!

    Het nadeel van dit process is dat vele denken dat het een pompsysteem is wat niet waar is, wij zijn sterk in DX (directe expansie) dus EEV of TEV en pomp systemen zijn afhankelijk van een pomp, bij onze techniek indien een pomp wegvalt kan het systeem gewoon doordraaien! en behoud je vermogen alleen bespaar je geen energie meer omdat de druk in het systeem omhoog gaat/moet!

    De tweede techniek waar jij het over hebt heet Liquid Pressure Amplification (LPA), Hierbij draait de pomp samen met de compressoren en kan je de druk in het systeem verlagen en zorgt de pomp voor het leveren van vloeibaar koudemiddel naar de expansie organen.Delta P kan 3.5Bar zijn, afhankelijk van buiten temp. voordeel is dat het systeem meer vermogen krijgt door lagere drukken, minder slijtage, betere olie retour etc… en lagere drukken is ook minder energie, dus besparen.

    Stel regel is dat voor elke graad die je omlaag kan in condensatie druk je 2% bespaart bij airconditioners(HT), en 1,3% bij koelers(MT) en 1% bij vriezers(LT).

  • A

    Beste sjef,

    Als ik laag KAN condenseren, Stel 20°C, en heb ik nakoeling van mijn condensor 6K, dus 14°C Vloeistof. waarom zou ik nog een economiser erbij doen. Nakoeling kost energie, neemt ruimte in van de condensor en bij een economiser neemt het een deel van je compressor vermogen in beslag! want die moet het afzuigen of niet?? dus kan hij minder uit de verdamper halen of niet??

    C.O.P wordt bepaald door delta p, niet door nakoeling! nakoeling geeft nooit zoveel extra vermogen als drukverlaging = C.O.P verhoging, sjef

    Ga bij BITZER, Bock, Copeland of Frascold….. kijken, voordat je wat zegt. hun software is gratis!!! kan je ook kijken wat je nakoeling doet in vergelijking met druk verlaging, dat is waarheidsvinding, sjef!

    en ja onnodige warmte in het systeem kost energie! en ja lange afstanden overbruggen is ook waar. expansie verlies heb je altijd, ook met pomp dus er valt niks te compenseren. er is wel meer verdamper vermogen omdat je verdamper beter gevuld wordt door een pomp. meer “netto koel effect”

    Welke componenten sjef??? LPA worden door geen enkele groothandel verkocht in NEDERLAND, jouw geile economiser wel. weet wat je zegt, dit is dus wat ik bedoelde in mijn eerste mail!!

    (met alle respect)

    NEE ik heb het wiel niet uitgevonden, daar ben ik te jong voor, sjef, Maar ik weet wel waar ik het over heb, en ga bij supermarkten of andere grote units kijken en vraag jezelf af waarom ze vloeistof leidingen niet isoleren. en kijk dan naar een split unit en vraag jezelf dan af waarom ze het wel doen!! daar heb jij je antwoordt.

    Rede waarom ik zo reageer is omdat VELE (niet alle) moeten beledigen wat niet nodig is, alles is gedocumenteerd ik geef jou constant tips zodat je het kan controleren, het enigste wat bepaalde types doen is, pronken en beledigen. Wil je een echte worden? doe dan niet zo als “Peter R”,“henvdk” en “NVDV” en ga alles zelf controleren of bel de fabrikant. je loopt te schreeuwen dat je alles hier kan kopen, “Bullshit”. heeft iemand jouw wijsgemaakt. ik weet dat want als je had gebeld had je uiteindelijk met mij contact gehad.

    ik zit nog steeds te wachten op een nummer van “henvdk”, een oude BULLIE is hij. dit zijn die types die van alles lopen te schreeuwen zonder het zeker te weten daarom nodigde ik hem uit. Waarheidsvinding sjef!

    Ciao

  • henkje

    even een reaktie

    je zal wel veel verkopen, als je op deze manier met (toekomstige) klanten omgaat, als dit zon goed systeem is, waarom word het dan bijna nooit toegepast?

    zou voor r134a wel een mooi idee zijn, maar ik heb het nog nooit gezien

    even een reaktie op wat je schrijft, staat eronder

    Het nadeel van dit process is dat vele denken dat het een pompsysteem is wat niet waar is, wij zijn sterk in DX (directe expansie) dus EEV of TEV en pomp systemen zijn afhankelijk van een pomp, bij onze techniek indien een pomp wegvalt kan het systeem gewoon doordraaien! en behoud je vermogen alleen bespaar je geen energie meer omdat de druk in het systeem omhoog gaat/moet!

    kan je compressor dit dan aan? neem aan dat deze kleiner geselecteerd kan worden omdat je drukverhouding kleiner is. als dan de pomp uitgaat, moet de compressor het doen, volgens mij gaat hij er dan thermisch uit

    Er zijn diverse technieken die wij toepassen, op de Carrier unit zit een techniek die heet DX Free Cooling, dit is op basis van thermo syphon, in het kort, doordat de verdamper warmer is als de condensor, en het dus buiten kouder is dan de verdamper, migreert het koudemiddel naar buiten omdat het daar het koudst is, de pomp forceert het vloeibaar koudemiddel wat buiten terug gecondenseerd is weer naar de verdamper.

    Dit kan dus bijna nooit in nederland, wanneer is het buiten kouder dan in de verdamper? als ik op 0 graden wil verdampen kan ik dit systeem eigenlijk al nooit gebruiken

    is alleen toepasbaar als een voorkoeler op een heet produkt wat teruggekoeld moet worden, en dan heb je geen pompen nodig, omdat het door natuurlijke stroming gaat

  • sjef

    klikhmm kuch kuch:)o

  • sjef

    hmm kuch kuch :)o

  • Peter R

    Geachte Loonslaaf A (apie)

    Wat denkt je baas van dat geschreeuw tegen je nieuwe klanten? Die willen jou nooit meer horen of zien, ik zou een dergelijke zelf ingenomen kwal als jij nooit aan mijn deur willen hebben.

    En nog wat anders kwal, 99 % van de koelinstallaties staan bij kleine ondernemers die zitten niet te wachten op een twijfelachtige installatie.

    En die pompen die waren er 40 jaar geleden al, je moet je meer in de historie van de koelinstallaties verdiepen.

  • kees

    Was je lazerus vanacht of zo ?? ouwe hagenees…