8000 koelmonteurs erbij

  • Peter R

    Een ander voorbeeld, er zijn bedrijven die zwemmen in het werk en hun auto's staan op een parkeerplaats begroeid met mos en gras, je kan jezelf rijk rekenen en arm tellen, als ik een collega vraag “hoe zit jij met het werk?” dan kunnen ze het niet aan maar zitten de hele dag thuis en niet op de zaak !!!!! het is ieder voor zich maar waarom liegen, ik kan ook grote klussen krijgen die ik niet aan kan of waar ik geen zin in hebt dan kan ik dat uitbesteden of weggeven maar als ze het druk hebben dan gaat het niet door .

  • henvdk

    succes, levenservaring is belangrijk.

  • khoel

    de nvkl (de zkken vullers ) hebben al eens vaker lucht ballonnen op gelaten die geknapt zijn(denk aan het hele stek gebeuren naar zich toe proberen te trekken met gevolg da enkelen zzp er toren hoge rekeningen kregen als ze werkzaam in alle categorien deden), ik zelf ben al eens voor het gerecht gedaagt omdat ik door een ongeval(en geen inkomsten verzekering)geen inkomen had ,in juni de helft van het lidmaatschap betaald met de ver melding ooit weer inkomen tehebben de rest zou betalen , dit werdt niet geaccepteerd door de nvkl ,welk kreeg ik een incasso kantoor op m;n dak met verder gevolg het ontwerp voor een recht zaak,dat is onze branche vereninging!

    inplaats dat ze zorgen dat er meer betaalbare opleidingen komen voor echte koelmonteur die nodig zijn en niet iemand een f-gassen diploma te laten halen zonder enige kennis van koeltechniek, want die lopen er heel veel rond en geven zich uit voorkoelmonteur want ze hebben F-gassen behaald

  • Peter R

    Khoel

    je hebt volkomen gelijk met deze ratten ik had opgezegd na een brief van nvkl om voor 01-12 op te zeggen i.v.m. de zeer achterlijke hoge contributie, en dan komt die hond van een voorzitter en zegt gewoon “je bent lid voor het leven” en de gang naar de rechter is door nvkl ingezet met veel liegen en bedriegen is de zaak door nvkl gewonnen ik zou zeggen NOOIT MEER LID VAN NVKL tenzij je opgelicht wil worden

  • Hans Erkelens

    Met alle respect voor de collega's, of ze nu wel of geen NVKL lid zijn, nodigt dit bericht en de geplaatste reacties mij uit om toch ook te reageren.

    Allereerst de stelling van 8000 benodigde monteurs? Ik kan deze bewering nergens terugvinden. Er is enkele jaren geleden binnen de NVKL wel geconstateerd dat er vanwege natuurlijk verloop, en (te) weinig instroom in de toekomst een personeel probleem bij installateurs zou kunnen ontstaan. Dat getal van 8000 is volgens mij nooit genoemd. (Bronnen?)

    In een andere reactie lees ik, dat er een (1) school zou zijn die 6 koeltechnische monteurs per week opleidt? Dat zijn er dus ook al 6 x 52 (weken) = 312 monteurs per jaar. Een respectabel aantal! Welke school is dit?

    Een andere reactie noemt de NVKL “zakkenvullers”. De NVKL is een vereniging met een bestuur dat bestaat uit vrijwilligers, en een klein aantal betrokken werknemers in loondienst die een normaal salaris verdienen. Zoals ze dat ook in het bedrijfsleven zouden kunnen doen. De vergelijking met zakkenvullers gaat mijns inziens dus wat mank.

    Heeft de NVKL ooit het “STEK-gebeuren” naar zich toe willen trekken, en vervolgens torenhoge bedragen in rekening gebracht wanneer je werkzaam bent in alle categorieën? Hier worden een aantal zaken door elkaar gehaald. Toen de STEK-erkenning verviel, en het F-gassen besluit van kracht werd, kwam de markt vrij voor alle door de RvA aangewezen instanties, om installateurs voor F-gassen te certificeren. Het STEK-gebeuren bestond toen niet meer, en de NVKL heeft er voor gekozen de F-gassen certificatie gecombineerd met de audit voor de NVKL erkenning aan te bieden. Men was verder vrij om daar al of geen gebruik van te maken. Voor de F-gassen certificatie maakt het niet uit in welke categorieën je werkzaam bent. Dit is een PED verhaal.

    Aan “Khoel”: De NVKL is er zeker geen voorstander van om monteurs alleen op te leiden voor het F-gassen diploma. Getuige het feit dat de GO° opleiding al veel meer inhoud heeft, en er ook hogere opleidingseisen worden gesteld aan het NVKL lidmaatschap of-erkenning. Jij als (ex)lid zou dat moeten weten.

    Tenslotte, geen enkele vereniging heeft “leden voor het leven”, en derhalve veroordeeld daar hun leven lang contributie voor te blijven betalen. Een tijdige opzegging zal ten allen tijde rechtsgeldig en mogelijk zijn. Dit soort zaken zijn vastgelegd in statuten, regelementen en voorwaarden. Niemand is verplicht lid te blijven. Uiteraard kan een vereniging wel verlangen dat de contributie wordt betaald als er niet (op tijd) wordt opgezegd. Dit zijn situaties waar een ondernemer ook zelf alert op moet zijn. Je bent toch niet voor niets ondernemer? Ik ken zelf de betreffende individuele situaties niet, en ga daar om die reden inhoudelijk ook niet verder op in.

    Wel lijkt het incassobeleid van de NVKL mij wat stug als ik de reacties lees. De NVKL doet zelf geen incasso, dus kan dit beleid de vereniging ook niet direct worden aangerekend. De partij die de incasso’s uitvoert is een commerciële partij, en die hebben nu eenmaal geen boodschap aan “zielige” verhalen. Ik ben zelf ook een kleine installateur en (nog steeds) NVKL lid, en wil daar binnen de vereniging best wel eens een vraag over stellen. Wellicht ten overvloede: De (ex) NVKL leden die hier nu hun gal spuwen over het huidige beleid hadden natuurlijk ook al hun vraag- en stemrecht tijdens de algemene ledenvergaderingen. Ook toen het ging om de omzetting van de “gewone” branchevereniging naar het kwaliteitslabel met bijbehorende “marketing fees”.

    Ik besluit mijn reactie met het volgende:

    Hen vdk, ik waardeer je enorm als deskundig collega, en ben het volledig met je eens waar het gaat om het EU-beleid inzake de mogelijke verscherping van het F-gassen besluit. Hoop niet dat het daadwerkelijk wordt doorgevoerd, want dan hebben we nog wat uit te leggen…

    Hans Erkelens.

    NVKL lid (en daar nog steeds trots op) en onbezoldigd lid van een projectgroep.

  • Peter R

    Hans

    ga alle stukken opvragen bij sander en vraag ook alle andere opzeggingen erbij dan piep je wel anders

  • Hans Erkelens

    Misschien moet ik dat inderdaad maar eens doen Peter, maar ik ken geen Sander binnen de NVKL. Bedoel je soms Coen v/d Sande?

  • Peter R

    Hans ik wilde zijn naam niet noemen vandaar Sander ja het is deze gluip oog

    Hans ik ben na vele jaren weer lid geworden door t praten met JH hij heeft niet gezegd dat over een paar maanden het jaarlijkse bedrag van +/- 500.00 per jaar naar +-/ 3500.00 per jaar ging als ik dit geweten had was ik NOOIT LID GEWORDEN dus ook JH heeft schuld.

  • khoel

    beste Hans Erkelens ,

    . natuurlijk heeft iedere koeltechnische ondernemer het recht lid te zijn van de NVKL, na ruim 15jaar lidmaatschap en achteraf ergenis, ben ik blij dat ik de centen nu kan besteden aan een wel verdiende vakantie in het najaar.

    de GO opleiding van de nvkl is voor kleine bedrijven of particulieren onbetaalbaar en is het goedkoper een f-gassen diploma te behalen .

    Er is ooit een groot koeltechnische ondernemer geweest die in een vergadering gevraagt heeft of zzp-er en kleine bedrijven niet geweerd konden worden ind de zoals hij dat noemde de elite club ,hij kreeg als antwoord van voorzitter joop dat als dat gebeurde ,er nog maar 30a 40 % van de leden overbleef, ( in middels is deze grote ondernemer omgevallen )

    het is n.l een gegeven dat een zzp-er veeeel meet contributi betaald dan een groot bedrijf zo als veld, frijado, electrolux ect.

    NB. ik zo graag eens zijn dat er een vereniging kwam die de belangen behartigt voor zzp-er en kleine bedrijven tot 4 werknemers, niet dat het voor mij nu nog iets uit maakt want de langste tijd heb ik wel gewerkt in de koeltechniek en doe het nu nog voor hobby( na 47jaar werkzaam te zijn geweest in de koeltechniek na een ouderwetse opleiding te hebben genoten bij de Kon.Marine)

  • Peter R

    hans bekijk dir eens

    http://koeltechniek.startpagina.nl/prikbord/13350433/13358662/re-nvkl-installateurkadercursusprojectleider-niet-voldoende-voor-erkening-luchtbehandeling#msg-13358662