ammoniak koeling

  • NVDV

    He sjef,

    PTC+ geeft cursussen in nat. koudemiddel. CO2 NH3 propaan butaan e.d.

    ROVC ook trouwens, maar dit is een korte cursus.

    Ben je geschrokken van de waarschijnlijk komende nieuwe regelgeving mbt HFK's (R404A en R134A) misschien. Moet je zeggen dat ik er wel even van schrok.

    Max 1,7 kg R404A, dat wordt voor heel veel installaties een probleem.

    Ben benieuwd hoe dit verder gaat!!

    Groetjes Nico.

  • sjef

    Bedankt Nico, ik ga in de loop van de week informeren. Mijn interesse in ammoniak heeft niets te doen met al die regeltjes die we door onze strot krijgen geduwd, het is allemaal larie. Overzee gebruiken ze en

    verkopen ze nog gewoon r12 (gewoon te bestellen via internet) In Azie maken R22 om het vervolgens te vernietigen en zo subsidie en emissie recht te verkrijgen.

    Het mooie is dat NH3 nooit uit beeld is verdwenen en door de industrie op handen en voeten gedragen wordt. De enorme efficiëntie en bedrijfszekerheid en het goedkoop zijn van ammoniak zijn factoren die

    doorslaggevend zijn voor NH3. Om maar te zwijgen over het gunstige milieu effect, hetzij door minder E verbruik of door onschadelijke emissie

  • Hans Erkelens

    Sjef, ik zie dat je inmiddels al aardig wat reacties op dit onderwerp hebt gekregen die je verder op weg helpen. Zelf heb ik in de begin jaren 80 bij de Oranjeboom brouwerij in Rotterdam gewerkt. Hier hadden we een aantal NH3 (pomp)installaties staan, die in onderhoud waren bij Grenco. Als TD'er hielpen we daarbij, en heb zodoende ook wat ervaring met NH3 opgedaan.

    Het systeem zelf wijkt niet zo heel veel af van een compressie-installatie op synthetische koudemiddelen, behalve dat je natuurlijk geen koper mag toepassen. En verder de extra veiligheidsmaatregelen, die bij NH3 worden gesteld. Het eerste sluit ook gelijk uit dat je (semi)hermetische compressoren toepast, omdat hierbij het koudemiddel in contact komt met de motorwikkelingen van de compressor. De normale wikkelingisolatie beschermt niet afdoende. Bovendien zijn warmte-inhoud en massastroom bij NH3 anders dan bij de HFK's, waardoor de combinatie slagvolume/motorvermogen bij de standaard compressoren ook meestal niet past.

    Enige tijd geleden nog een bezoek gebracht aan de koelinstallaties van de ijsbaan Twente (NH3/CO2) Blijft mooie techniek, waar ik thans als kleine installateur zelf niet aan toe zal komen.

    De toepassing van NH3 in absorptiesystemen is van geheel andere aard. De systemen zijn absoluut niet met elkaar te vergelijken. Hierin is zelfs nog onderscheid tussen de industriële (restwarmte) gedreven systemen, en de kleine campingkoelkastjes. Ik heb hier nog wel wat (oud) studiemateriaal van.

  • Hans Erkelens

    Sjef, ik zie dat je inmiddels al aardig wat reacties op dit onderwerp hebt gekregen die je verder op weg helpen. Zelf heb ik in de begin jaren 80 bij de Oranjeboom brouwerij in Rotterdam gewerkt. Hier hadden we een aantal NH3 (pomp)installaties staan, die in onderhoud waren bij Grenco. Als TD'er hielpen we daarbij, en heb zodoende ook wat ervaring met NH3 opgedaan.

    Het systeem zelf wijkt niet zo heel veel af van een compressie-installatie op synthetische koudemiddelen, behalve dat je natuurlijk geen koper mag toepassen. En verder de extra veiligheidsmaatregelen, die bij NH3 worden gesteld. Het eerste sluit ook gelijk uit dat je (semi)hermetische compressoren toepast, omdat hierbij het koudemiddel in contact komt met de motorwikkelingen van de compressor. De normale wikkelingisolatie beschermt niet afdoende. Bovendien zijn warmte-inhoud en massastroom bij NH3 anders dan bij de HFK's, waardoor de combinatie slagvolume/motorvermogen bij de standaard compressoren ook meestal niet past.

    Enige tijd geleden nog een bezoek gebracht aan de koelinstallaties van de ijsbaan Twente (NH3/CO2) Blijft mooie techniek, waar ik thans als kleine installateur zelf niet aan toe zal komen.

    De toepassing van NH3 in absorptiesystemen is van geheel andere aard. De systemen zijn absoluut niet met elkaar te vergelijken. Hierin is zelfs nog onderscheid tussen de industriële (restwarmte) gedreven systemen, en de kleine campingkoelkastjes. Heb hier nog wel wat (oud) studiemateriaal van.

  • Hans Erkelens

    Sorry, per abuis 2x gepost.

  • sjef

    Hallo Hans, ja gelukkig zijn mensen niet beroerd om wat info te geven. Ik heb gelukkig van mijn hobby mijn beroep kunnen maken, maar ik kom in de praktijk jammer genoeg nooit van dat soort installaties

    tegen (althans nog niet). Als je van die studieboeken af wil, dan wil ik ze graag van je overnemen.