Een certificaat dat F-gas+PED+kwaliteit vervangt bestaat.

  • henvdk

    Vanaf 2003 maakte ik me sterk voor EEN certificaat en in eerste instantie voor een PED opleiding die iedereen kon begrijpen.

    Dat kostte nogal veel stress ,zoveel zelfs, dat ik er een schilderij over gemaakt heb bij Ans Markus samen met de toenmalige collega's NVKL-B -bestuurders.

    Uiteindelijk kreeg ik toch als SKO besdtuurder voormekaar dat er 175.000 euro kwam om de PED opleiding op te starten.

    Zelf heb ik vele jaren hiervoor trainingen gegeven en ik heb begrepen dat de deelnemers het goed begrepen en de kortste weg hebben gevonden naar certificering door een NOBO.

    Intussen bleef ik links en rechts duwen om te komen tot een certificaat dat alles zou omvatten.

    We hadden inmiddels WIK,ISO,VCA en div. andere certificeringen voor vakgebieden.

    Knokken tegen de bureaucratie van brancheverenigingen heb ik behoorlijk onderschat,omdat ik ondernemer was en geen vergadertijger.

    Sinds heden zomer hebben we de PED certificeringen voor cat 1+2+3 om kunnen zetten naar een compleet kwaliteitssysteem PED module H/H1

    wat geldig is voor cat. 1+2+3 en OOK voor cat 4. en wat gebaseerd is op ons handboek ISO en VCA ,wat WEL in ere houden ,want dat is iets vanonszelf.

    Een xmaal per jaar een dag audit en dat is het dan.

    We hebben de DRIE- kostumers voor Iso en VCA de deur uitgedaan en de totale kosten geweldig teruggebracht. (ook door te kiezen voor een andere branchevereniging)

    En dan heb ik het nog niet over de interne Stress van werkvoorbereiders door onzinnige tijd en handelingen van DRIE- kostumers. (die geen eigen boterhammen bij zich hebben)

    Daarnaast betalen we bij een andere branchevereniging een fractie van het bedrag wat elders werd gevraagd.

    Tevens bezorgde die huidige branchevereniging voor een korting op A.O.V. en bedrijfsWA van 7000 euro per jaar bij Interpolis.

    We bespaarden zo reeds ruim 20.000 op 3 jaar en hebben dat besteedt aan opleidingen voor gecertificeerde vakgroepen en uitbreiding van werkverzekering.

    En de Praktijk? Inderdaad Crisisjaren om de verlofdagen op te krijgen en zorgen over de vele overuren.

    (zonder abnormale marge-daling)

    Terugkomend op de titel van het onderwerp.

    Wij zijn geholpen en ge-audit door een zeer praktische en koeltechnisch vakkundige NOBO

    en bij uitzondering ,noem ik hem bij naam ;Dhr. Teus.

  • Peter R

    Hen,

    weer zo'n zinloze actie je maakt je veel te druk, zolang er bedrijven zijn die bij onze groothandels kopen en op internet met een kleine opslag verkopen aan de man die het NIET maken kan is elke actie zinloos.

    zelf ik heb meegemaakt dat een milieu inspecteur een sticker in mijn bijzijn kwam controleren terwijl een zwartwerker bij diezelfde klant een compressor stond te wisselen omdat ik te duur was en de inspecteur zei “foei dat mag niet want je hebt geen papieren zelfs geen stek opleiding” en daar bleef het bij.

    een ijssalon in kijkduin koopt een nieuwe dwm compressor voor 850.00 euro bij een internet bedrijf een loodgieter heeft deze geplaatst.

    een airco bedrijf mag alles plaatsen want hij heeft stek maar weet niet wat een pressostaat is.