Stelling HE: 1,3 x MTW bij drukbeproeving!

  • Hans Erkelens

    Dit is een stelling. Schiet er maar op!

    Volgens de RLK moet een nieuwe koude-installatie worden afgeperst op een druk tussen de 1 en 1,3 maal de maximaal toelaatbare werkdruk. Voor luchtgekoelde installaties is dit aan de lagedrukzijde vastgesteld op de verzadigingsdruk van het togepaste koudemiddel bij een temperatuur van 32 °C, voor de hogedruk bij 55°C.

    Dat betekent dus dat de maximale afpersdruk aan de lagedrukzijde bij bijvoorbeeld R134a niet meer mag bedragen dan 1,3 maal 7,2 bar. Nu heb ik zelf nog wel eens de neiging om systemen in zijn geheel af te persen op 25 bar. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent. Technisch gezien kan de installatie deze druk probleemloos weerstaan. Eventuele lekkages komen bij deze hogere druk eerder aan het licht, dus is dit in het voordeel van de doelstelling van de RLK. Toch pers ik aan de lagedrukzijde wel 15 bar te veel af. Ben ik nu in overtreding volgens de RLK?

  • mark

    goede stelling. Daar zullen ze wel verweer tegen hebben.

  • peter

    ik heb een keer op m`n kop gehad van een stek controleur,en wel hierom boven de 20 bar afpersen schijnt onder het stoomwezen te vallen.

    dus ik blijf ondanks welke mtw daar maar onder .

    weet iemand nog iets daarover bvd

    peter.

  • Dieuwert-Jebbe

    Boven de 20 Bar afpersen valt onder stoomwezen…hmmmmm

    En als je nou eens het koude middel R407c gebruikt en je wil hem afpersen dan kom je op de volgende drukken:

    55Graden is 24Bar (24Bar is de MTW)

    1,3 x MTW

    1,3 x 24B= 31Bar

    Dus als ik deze Airco (Bijvoorbeeld) wil gaan afpersen dan zou ik er iemand van het stoomwezen bij moeten halen.. en dan komt er nog eens bij als het stoomwezen iets wil testen willen ze het liefs afpersen met Water, Water in een koelsysteem Hmmmm, Ik denk niet dat dat goed is voor je installatie..

    Grtn

    Dieuwert-Jebbe

  • Hans Erkelens

    Om nog maar te zwijgen over R 410a met zijn véél hogere werkdrukken!

    Het is toch de moeite van het uitzoeken waard hoe dat precies zit met de eisen volgens het stoomwezen.

    In jouw voorbeeld is afpersen tot de MTW bij 55 °C niet altijd noodzakelijk. Als het geen warmtepomp is, dan is het gedeelte van de airco dat door de installateur wordt aangelegd alleen lagedrukgedeelte. (de inspuiting bevindt zich dan meestal in de buitenunit, zodat in de vloeistofleiding reeds de verdampingsdruk heerst. De buitenunit is reeds voorgevuld en wordt dus niet afgeperst. Dit is reeds in de fabriek gebeurd, waarvan als het goed is bij de unit een conformiteitsverklaring wordt meegeleverd. Voor het afpersen van het door de installateur aangelegde deel van de airco kun je dan volstaan met een druk die behoort bij de MTW van het toegepaste koudemiddel bij 32 °C.

  • Dieuwert-Jebbe

    Dan heb je het over R410a, in een airco, Maar hoe zou het dan zitten met R23 in een cascade installatie want als je daar vb 25Graden van neem dan kom je al op een druk uit van rond de 47Bar..

  • Hans Erkelens

    Dan wordt het pas echt spannend. R 23 heeft dermate hoge verzadigingsdrukken dat het koudemiddel in dikwandig stalen cilinders wordt aangeleverd, zoals zuurstof en stikstof. Bij cascade-installaties zijn de werkdrukken normaal gesproken niet extreem hoog, omdat de condensor wordt gekoeld door bijvoorbeeld de verdamper van een R 404a installatie bij - 25 °C. Wanneer de R 404a installatie zou uitvallen, dan schakelt de R 23 installatie direct uit op de hogedruk-pressostaat. Vaak is het zo dat de vulling R 23 beperkt is. Wanneer de gehele installatie stilstaat is bij kamertemperatuur de R 23 volledig gasvormig geworden, en heb je niet meer te maken met verzadigingsdrukken. Datzelfde geldt voor drietraps cascadesystemen met R 14 in de 3e trap.

    Dieuwert-Jebbe, hoe is het afgelopen met de beroepenwedstrijd op de NVKL-beurs? Ik heb je daar nog bezig gezien.

    Succes verder in je vak.