vraag NH3 compressoren

  • Dieuwert-Jebbe

    Hallo Allemaal,

    Ik ben opzoek naar info over compressoren die voor NH3 geschikt zijn.

    Mijn vraag was zijn er inderdaat geen semi-hermetische / hermitische gesloten compressoren?

    want iedereen zegt van de enige compressor die je kan gebruiken is een open compressor.

    Heb je info over een compressor (die gesloten is) stuur mij dan eens wat info er over op

    Alvast bedankt van het lezen van dit bericht.

    Dieuwert-Jebbe

    leest13@zonnet.nl

  • Jan Koudijs

    NH3 tast koper aan, dus kun je alleen open compessoren toepassen.

  • Jan-Willem

    Semi-Hermetische NH3 comressoren waarbij het stator pakket om een gasdicht gescheiden rotorhuis wordt geplaatst zijn reeds geruime tijd in de handel.

    Het nadeel hiervan is dat het rendement van de elektromotor in vergelijking tot conventionele motoren nogal slecht is. E.e.a. ten gevolge van de grote luchtspleet tussen rotor en stator en het non-magnetic tussen medium die de rotor gasdicht van de stator scheidt.

  • Hans Erkelens

    In het duitse vakblad “Die kaelte & klimatechnik” van maart 1999 heeft een artikel gestaan over semi-hermetische zuigercompressoren voor NH3. Deze compressoren zijn zuiggasgekoeld, en werken met een speciaal ontwikkelde oliesoort die in NH3 oplosbaar is. Daardoor zijn ze goed toepasbaar in systemen met directe expansie. Neem eens een kijkje op de site van de fabrikant: www. ilka-mafa.de

    Met vriendelijke groet,

    Hans Erkelens (HE techniek / Intechnium)

  • B. Zumbrink

    Het Oosterijkse merk Frigopol levert compressoren die geschikt zijn voor NH3