Serto koppeling

  • Dieuwert-Jebbe

    Hallo Allemaal,

    Ik ben nu momenteel bezig met de stek opleiding waarbij wij serto koppelingen moeten gebruiken.

    Nu heb ik altijd ruzie met die dingen ik vraag mij ook af waarom wij geen stek koppelingen mogen gerbuiken, ze heten daarom ook niet voor niks stek koppelingen je krijgt ze meestal altijd wel lekdicht in 1 keer.

    Met die Serto koppelingen lukt het me nog steeds niet om het in 1 keer lek dicht te krijgen.

    Wie kan mij vertellen waarom er alleen met de stek examns de serto koppelingen worden gebruikt en geen stek koppelingen.

    Koude Groeten

    Dieuwert-Jebbe

  • Hans Erkelens

    In het STEK-examenonderdeel solderen/monteren worden absoluut géén SERTO koppelingen toegepast. Als mede-ontwikkelaar van dit examen kan ik dit weten. Wel een soldeeradapter t.b.v. het expansieventiel, en een “rotalock” koppeling (staal met teflon ring) De benaming STEK-koppeling is overigens niet officieel. In het vakjargon worden ze wel zo genoemd, maar het gaat eigenlijk om verloopconnecties SAE-schroef / soldeer, bestaande uit wartel, soldeernippel en afdichtring.

    Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom je de SERTO koppeling in je STEK-opleiding móet gebruiken. Kennis van het bestaan ervan kan geen kwaad, maar in het STEK-examen worden ze absoluut niet toegepast. Ook niet op de installaties waarop CFK-handelingen wordt geexamineerd. (Ik spreek hierbij over het aparte STEK-examen, niet over het examen dat in de opleiding tot monteur koudetechniek is geintegreerd. De wijze waarop invulling wordt gegeven aan de reguliere opleiding tot monteur koudetechniek kan van school tot school verschillen)

    Met vriendelijke groeten, Hans Erkelens.

  • Frank Schmits

    Serto koppelingen voldoen niet aan de RLK!

    Een van de voorwaarden daarvoor is dat het afdichtende vlak voorzien moet zijn van een vlakke (konisch, zoals een koperen ring B2-4, B2-6 etc. etc. wordt als “vlak” gezien) en verwisselbare afdichtingsring! De Serto koppeling kent een dergelijke ring niet. Het is ook geen klemverbinding in de zin van de RLK want alleen de flensnippel, vergelijkbaar met de soldeerhuls van een “flare-soldeer-connectie” wordt geklemd, maar het zwakke punt, de voor de koeltechniek ontoereikende vlakke flens-op flens verbinding zonder pakking, blijft bestaan. Overigens, de prijs alleen is al een voorwaarde om de Serto koppeling niet toe te passen.

    Dat deze verbinding tijdens de opleidingen en examens niet toegepast wordt wekt dan ook geen verbazing!Hans Erkelens schreef:

    >

    > In het STEK-examenonderdeel solderen/monteren worden absoluut

    > géén SERTO koppelingen toegepast. Als mede-ontwikkelaar van dit

    > examen kan ik dit weten. Wel een soldeeradapter t.b.v. het

    > expansieventiel, en een “rotalock” koppeling (staal met teflon

    > ring) De benaming STEK-koppeling is overigens niet officieel.

    > In het vakjargon worden ze wel zo genoemd, maar het gaat

    > eigenlijk om verloopconnecties SAE-schroef / soldeer, bestaande

    > uit wartel, soldeernippel en afdichtring.

    > Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom je de SERTO koppeling in

    > je STEK-opleiding móet gebruiken. Kennis van het bestaan ervan

    > kan geen kwaad, maar in het STEK-examen worden ze absoluut niet

    > toegepast. Ook niet op de installaties waarop CFK-handelingen

    > wordt geexamineerd. (Ik spreek hierbij over het aparte

    > STEK-examen, niet over het examen dat in de opleiding tot

    > monteur koudetechniek is geintegreerd. De wijze waarop

    > invulling wordt gegeven aan de reguliere opleiding tot monteur

    > koudetechniek kan van school tot school verschillen)

    > Met vriendelijke groeten, Hans Erkelens.

  • Dieuwert-Jebbe

    Als ze dan niet volgens de RLK mogen gebruikt mag worden, waarom worden ze dan toch nog gebruikt tijdens de stek examens op de scholen??

  • peter

    wij hebben 2 jaar geleden een seizoen met deze dingen gewerkt[de naam krijg ik m`n strot niet meer uit.

    alles boven 1/2 duims lekt na een jaar.

    na een discussie met de fabrikant/importeur heeft hij alle schade aangeboden te

    vergoeden.

    hij veronderstelde dat wij het niet goed zouden doen,daar is hij op terug gekomen

    ik heb maar 1 suggestie hij stopt ze maar daar waar er geen licht schijnt!

    soldeer ze maar want we werk genoeg.

  • Dick de Jongste

    In de STEK-eisen bijlage 1, bladzijde 7, paragraaf 2.2.8.verbindingen, hoofdstuk 2.2.8.2 staat vemeld:

    “in afwijking van voorschrift 2.2.8.1 is een flensverbinding, een knelkoppeling, een verbinding met een wartel en een vlakke of konische pakking of een opgesloten O-ring toegestaan.”

    Uit dit citaat blijkt dat SERTO koppelingen voldoen aan de eisen, daar een Serto koppeling een knelkoppeling is. Uiteraard geldt dat voor iedere verbinding, of het nou knellen of lassen betreft, het juiste montagevoorschrift moet worden gehanteerd. Het juiste montage voorschrift voor Serto koppelingen in combinatie met zacht koperen leiding is:

    1. De koperen leiding met een scherpe pijpensnijder recht afsnijden.

    2. Leiding ontbramen.

    3. Steunhuls in de leiding schuiven.

    4. Leiding in de koppeling steken.

    5. Sertowartel vingervast aandraaien.

    6. Met passende sleutels 1 1/2 omwenteling aandraaien om de klemring voldoende te deformeren.

    7. Moer losdraaien om spanningen uit de koperen leiding te halen (torsiespanning). Deze handeling biedt tevens de mogelijkheid om te controleren of de leiding voldoende diep in de klemring is geschoven.

    8. Opnieuw vingervast aandraaien en het geheel afmonteren met een kwartslag. Deze kwartslag is nodig om in het elastische bereik van de klemring te komen, in dit bereik dicht de koppeling af en tevens kan er door de elasticiteit van de klemring herhaaldelijk gedemonteerd en gemonteerd worden.

    Hopelijk heb ik via deze weg eventuele onrust weggenomen. Voor vragen kunt u altijd contact opnemen met de verdelers van Serto in Nederland, de firma's Aircovent te Rotterdam (tel. 010-4225888) en Uniechemie te Apeldoorn (tel.055-5334529)

  • Frank Schmits

    Geachte heer de Jongste,

    Opnieuw heeft U mij er niet van kunnen overtuigen dat de Serto koppeling aan de RLK voldoet; U zult er de RLK voor moeten aanpassen, anders zal het niet lukken ….

    Leest U er de definitie in paragraaf 1 nog maar eens goed op na.

    De afdichting bij Serto berust op twee vlakken die tegen elkaar gedrukt worden. Daarmee is het geen knelkoppeling. Dat een van de twee tegen elkaar rustende afdichtvlakken er een is van een klemring doet daar niets aan af, er blijft nog altijd de afdichting tussen de twee vlakken (zie boven) die geen knelverbinding is.

    In de RLK is er sprake van DE afdichting, niet van EEN afdichting!

    Anders zou immers een zgn. STEK-koppeling, waarvan de huls (met 45 graden flare) aan de koperen buis gelast wordt, daarmee een lasverbinding zijn, en dat is de STEK-koppeling in geen geval. Uw klemring komt in de plaats van deze las-huls bij de STEK-koppeling.

    In tegenstelling tot de STEK-koppeling is er bij Serto geen verwisselbare afdichtingsring tussen de twee bovengenoemde vlakken en ook daarmee is Serto in strijd met de RLK.

    Overigens heeft U mijn ongerustheid niet weggenomen, simpelweg omdat die er niet is, want ik heb de indruk dat de mate van toepassing van Serto nog geen aanleiding geeft tot evt. ongerustheid.

    Wij zelf hebben ooit, op dringend verzoek en onder verantwoordelijkheid van een klant, bij unitbouw enkele door de klant ons toegezonden Serto koppelingen conform montage-instructie verwerkt, doch contateerden al snel lekkage, waarna er STEK-koppelingen voor in de plaats zijn gekomen.

    Indien ik daarvoor weer wat tijd vrij kan maken zal ik deze zaak nog eens opnieuw met de controlerende instantie doornemen.

    M. vr. gr.

    F. Schmits

  • Hans Erkelens

    Ik stel voor om deze discussie onder de aandacht te brengen bij een onafhankelijk deskundige, namelijk dhr. Hoogkamer van het BIK (Branche Informatiecentrum Koudetechniek) welke als helpdesk kan functioneren bij vragen op het gebied van STEK-eisen.

  • Frank Schmits

    Geachte hr. Erkelens.

    Een goede suggestie om dit onderwerp door een deskundige te laten “uitzoeken”. Alhoewel, m.i. verschaft de tekst van de RLK voldoende duidelijkheid.

    Overigens, aangezien U betrokken bent bij opleidingen, mag ik veronderstellen dat U hierover ook zelf een mening heeft, welke ik dan gaarne verneem.

    M. vr. gr.

    Frank Schmits