zuur/vochttest olie koudemiddel R-134a

  • arie kruijswijk

    Toen het CFK R-12 nog werd gebruikt in koelinstallatie,s was het mogelijk om met een zogenaamde “Total test” de zuurgraad van de compressorsmeerolie en het vochtgehalte in het koudemiddel gelijkertijd te meten en te zien of deze aanwezig waren.

    Wat ik mij nu af vraag is hoe dit geschiedt bij de HFK R-134a.

    Het enige wat ik heb kunnen vinden is dat het mogelijk is om de synthetische olie te controleren op zuurvorming, maar dat het niet mogelijk om gelijkertijd het koudemiddel te controleren.

    Ik weet wel dat men verkleuring kan zien op de aanwijzing van de kijkglazen van groen naar rood, maar is men dan al niet te laat.

    Ook weet ik dat synthetische olieen veel hygroscopischer zijn dan de minerale voor wat betreft aantrekking vocht, hierdoor zou een goede meetmethode toch moeten bestaan?

    Wie kan mij hierop een antwoord of een aanwijzing geven ?

  • rob

    Hallo Arie Kruiswijk

    Je kunt natuurlijk een monsterset bestellen bij je olieleverancier, olie aftappen,opsturen voor onderzoek en afwachten . ( uitgebreide analyse al gauw F300,00 maarr je weet dan ook alles over je olie, dus niet alleen zuur en vocht maar ook alle verschillende metaaldeeltjes in hoeveelheden met het advies wat erbij hoort.

    Controle op vocht kan natuurlijk ook gratis: Tap wat olie af en douw er even een hete soldeerbout in als het dan knettert zat er vocht in.

    Als je de kleur van de olie niet vertrouwt (troebel) hang dan een glas olie in een waterkoker maak dmv de aan/uit knop de temperatuur van de olie langzaam op 80 graden C en handhaaf deze een minuut of 10. Als binnen deze tijd de olie plotsklaps van kleur verandert (helder word) dan zat er vocht in de olie.