Naar mijn mening is dit probleem niet snel op te lossen. Ik heb soortgelijke ervaringen met installaties aan boord van productieplatforms op de noordzee.
Als continuiteit van het koelsysteem moet worden gewaarborgd, wordt vaak een spare-installatie naast de bestaande installatie aangelegd. Bij uitval van de ene installatie kan dan op de spare worden overgeschakeld.
Wanneer water zich door het hele systeem heeft verspreid, is alleen zorgvuldig drogen afdoende. Doorblazen met stikstof is niet genoeg. Het water blijft dan nog in “dode” hoeken van componenten zitten. Componenten moeten hierbij eigenlijk ook worden verwarmd.
Dus als je het drogen wilt versnellen is het warmstoken van componenten een optie, in combinatie met doorblazen met stikstof voor afvoeren van waterdamp, en vervolgens vacumeren. (en natuurlijk een nieuwe filter/droger of de filterelementen vernieuwen)
Tenslotte, aan boord van schepen wordt nogal eens om wille van bezuiniging zoetwaterapparatuur gemonteerd. Deze zijn goedkoper dan zeewaterbestendige. Adviseer te allen tijde degelijke componenten, die zeewaterbestendig zijn.
Succes,
Hans Erkelens.