Olie lekkage

• Dieuwert-Jebbe

Hallo allemaal

Ik heb nog een leuke vraag met betrekking tot de cfk regelwetgeving.

Stel je voor je heb een olievat met een kijkglas en via het kijkglas lekt (zweet) hij olie.

Ben je dan verplicht om dan deze lekkage (het zweten van een pakking dus)

te verhelpen.

Want als je een lekkage heb met freon moet je deze dus verhelpen maar hoe zit het dan met de olie in een systeem (denk maar aan een olie verzamelvat.)

ik hoop dat iemand mij dit kan uitleggen..

Met vriendelijke Groeten,

Dieuwert-Jebbe

• Joop Hoogkamer

Beste Dieuwert-Jedde,

Het gaat hier om een lekkage in het koudemiddelcircuit en derhalve ben je vanuit de RLK verplicht om ook een olie lekkage onverwijld te repareren. Verder is de olie vermengd met koudelmiddel, dus naast olie, weldegelijk koudemiddellekkage.

• DJ van Leest

Maar in de regelwetgeving staat dat als je de lekage kan meten (5ppm) dat is dan de waarde, maar als een pakking olie zweet dan is de freon die er dan door heen gaat lang geen 5 ppm als er maar net een druppel langs komt, dit verschijnsel zie je ook vrij vaak op een kop van een compressor dat dan de pakking tussen de kleppenplaat en de kop ook wat olie zweet ben je dan ook verplicht ook al kan je met je lektester niks vinden hem dan te repareren.

En zo ja waar staat dat dan in de regel wetgeving van de CFK paragraaf nummer of zo..

Ik hoor het graag ik ben nu erg nieuwsgierig.

Groetjes,

Dieuwert-Jebbe

• Joop Hoogkamer

U volgt een verkeerde redenatie. Want de RLK zegt (6.1.7) dat ingeval er lekkage wordt geconstateerd, volgt reparatie. Oliesporen duiden op (zichtbare) lekkage in het koudemiddelcircuit, dus repareren en niet pas nadat de 5 ppm grens is overschreden. Als er gerede vermoeden is van lekkage, maar niet direct zichtbaar, dan moet de installatie worden gecontroleerd met een 5 ppm tester en dan maar hopen dat het lek boven tafel komt.

• Willem

Dat wordt wel moeilijk als bijv. de comp. een keer overhaald is en de

collega is scheutig met olie op de pakking te smeren geweest (tenslotte

een droge pakking is ook niet altijd dicht).