Ammoniaklekkage in Rotterdam

• Hans Erkelens

Vandaag was in de regio Rijnmond in het nieuws dat er bij een bedrijf in Rotterdam ammoniak was weggelekt uit een koelinstallatie, omdat de stroom was uitgevallen. Mijn eerste reactie was: Wat een onzin! Een freoninstallatie werkt met vergelijkbare verzadigingsdrukken en lekt toch ook niet bij stroomuitval? Dat zou het ministerie van VROM in ieder geval niet op prijs stellen. Nu heb ik zelf slechts beperkt ervaring met ammoniakinstallaties. Kan iemand mij vertellen of het nieuwsbericht al dan niet op waarheid berust? Hieronder het citaat:

Ammoniak vrijgekomen bij bedrijf

In Rotterdam-Feijenoord is gisteravond bij een bedrijf ammoniak vrijgekomen. Dat gebeurde aan de Roentgenstraat.

Hulpdiensten kregen tientallen klachten van omwonenden binnen over prikkende ogen en een vreemde lucht. De oorzaak was een stroomstoring in de koelinstallaties van het bedrijf in Feijenoord, waar het ammoniak lag

opgeslagen. Daardoor werd het te warm en kwam de stof vrij. De brandweer slaagde er snel in de ammoniakontsnapping te stoppen.

• patrick

Er staat in dit artikel: ammoniak-OPSLAG,waarschijnlijk liggen er in dit bedrijf ammoniakvaten of iet dergelijks,die koud moeten blijven om de druk in die vaten niet te hoog op te laten lopen.

Als de koeling uitvalt loopt de temperatuur op en wordt de druk in die vaten te hoog,gevolg:beveiliging spreekt aan(veerveiligheid/breekplaat etc.) en de ammoniak ontsnapt.

Dit zou een verklaring kunnen zijn,maar ik weet het niet zeker want ik weet niet om wat voor een bedrijf het gaat.