Airco voor discotheek

• Geert Eijkhout

Beste Allen,

Wie zou mij kunnen helpen met advies voor de aanschaf van een airco om de temperatuur en de luchtvochtigheid in een discotheek binnen bepaalde grenzen te houden. Enige info; er kunnen ongeveer 400 man naar binnen, oppervlakte is ongeveer 400 vierkante meter.

Ook gebruikte installaties zijn een optie maar belangrijk is natuurlijk de betrouwbaarheid en de servicegraad.

Graag wat info !

Geert Eijkhout

• Hans Erkelens

Mijn eerste indruk is dat hiervoor een fors koelvermogen vereist is. Een standaard formule wijst al snel in de richting van tientallen kilowatts. Dat vereist naast een forse financiele investering mogelijk ook een aanpassing van de elektrische installatie in uw pand. Daarnaast is de uitvoering en de systeemkeuze sterk afhankelijk van de bouwkundige eigenschappen en geografische ligging van uw pand. Mogelijk heeft u zelf nog wensen op het gebied van esthetiek.

Een investering van vele tienduizenden guldens zal voor een dergelijk systeem zeker moeten worden uitgetrokken.

Indien u zich dit realiseert en nadere informatie wenst kunt u altijd reageren via dit forum. Er zullen meerdere installateurs bereid zijn u nader te informeren.

Met vriendelijke groet,

Hans Erkelens.

• Ard Mulders

Geachte heer,

Onder normale omstandig heden zijn er vrij weinig mensen op een vierkante meter en kan een normaal ventilatiesysteem/ airconditioner volstaan.

Om de koudere lucht vanaf het plafond tussen de mensenmassa te laten stromen is dus bijna niet te doen.

Een andere optie is de lucht laag in te blazen.

Dit principe heet het zogenaamde verdringingssysteem, daar waar de warmtebron is (een persoon/ of interne warmte belasting) wordt de warmte geabsorbeerd en stijgt de warmere lucht op door een eenvoudig natuurlijk verschijnsel.

Aan het plafond wordt de lucht afgezogen en wordt dan afgeblazen.

Ik zou de lucht eerst lang een kruiswisselaar met by pass of een twincoil systeem laten stromen, op de wijze hoef je de lucht niet zoveel te verwarmen in de winter.

De inblaaslucht hoeft niet zo diep gekoeld te worden want ongeveer 2 a 3 kelvin onder de gewenste waarde volstaat.

Let wel op dat horeca gelegenheden 6 tot 8 keer de ruimte inhoud geventileerd moet worden. horecabesluit

Ik zou de lucht niet durven te recirculeren, dit omdat die vervellende rook dan weer wordt ingeblazen m.u.v. het opstarten om versneld te koelen of te verwarmen.

Susces met de plannen