Hallo Allemaal,
Ik heb weer eens een leuke vraag.
Wie weet hoeveel Olie er in (VB) 1 KG Freon wordt opgenomen?
Ik zou het graag willen weten..
Groetjes,
Dieuwert-Jebbe
Dat ligt er maar net aan bijv. vloeistof of gas? Bij een compressor die in een koude omgeving staat (zonder carterverwarming) zal de freon in het koudste punt migreren dus ofwel in de condensor of compressor bijv. bij een split. Dan praat ik voornamelijk over wintertijd. Maar in de zomer zal de freon niet zo makkelijk in de olie komen om dat dan de omgevingstemp. dan hoger zijn. Als je vraag over olieslag gaat? Dan zijn er legio antwoorden. Met deze vraag kan je niet zoveel!! Want als je 1kg. freon hebt kan het voor 50% uit olie bestaan????
Groetjes Willem.
Ik bedoel het in een andere richting.
Ik zal even een voorbeeld geven.
Je heb een installatie van 100 Kilo R22
En in het systeem zit in totaal 10 liter olie.
Als je vb een lekkage heb gehad dan weet je dat er dus freon bij vrij komt maar ook olie want dat word mee genomen door de freon.
Als je dus de lekkage heb verholpen en je moet vb weer 50 kilo freon bijvullen en je zou je olie er uit halen dan heb je misschien nog maar 9 liter olie.
Nu was dus mijn vraag hoeveel Olie wordt er opgenomen in de freon van 1 kilo.
Om je even een ander vb te geven ik bedoel in de richting van water wordt opgenomen door ammoniak in die richting bedoel ik het..
Groetjes,
Dieuwert-Jebbe
Beste Joop Hoogkmamer,
Dit is geen “onzinnige discussie” Dit is een vraag die ik stel.
Ik weet dat hier een antwoord op is maar ik wist hem niet meer.
Het antwoord is */- 4% maar en tja het was alleen een vraag.
Sorry dat ik dan van dit soort vragen stel waar ik en misschien andere het antwoord op wil weten.
Maar als dit soort vragen niet op deze pagina passen waarom heeft de webmaster hem dan niet gewist..
Met vriendelijke Groeten,
Dieuwert-Jebbe
de olie verliezen in een installatie is
afhankelijk van de bouw van de installatie de gassnelhied/vloeistofsnelhied,liedingdiameter,al of geen olieafschieder,grtoe van het lek, plaats van de lekage.
Het enige wat je doen kunt is als een sijsteem lek is geweest,is alle freon terug halen in de tank en de condensor,hierna moet er voldoende olienivo in de compressor en evt. olie voorraadvat aanwezig zijn.
Is dit niet het geval dan zul je moeten bijvullen,hoeveel hangt altijd af vanje nivo.je moet echter wel goed nakijken of je niet ergens in je sijsteem een plek hebt waar de olie kan blijven zitten omdat er bijv.geen olie zakken in het sijsteem zijn gemonteerd.
Je zult dus altijd het hele sijsteem moeten controleren voordat je olie gaat bijvullen,omdat te veel olie in een sijsteem weer voor andere problemen zorgt.
Bij systemen waar geen optische controle van het olienivo mogelijk is bv. bij een hermetische compressor is door de leverancier van de compressor de compressor vaak met de maximale hoeveelhied olie afgevuld,hierbij mag ongeveer 10 a15% verlies optreden.
hoop dat je wat aan dit antwoord hebt,succesDieuwert-Jebbe schreef:
>
> Beste Joop Hoogkmamer,
>
> Dit is geen “onzinnige discussie” Dit is een vraag die ik stel.
> Ik weet dat hier een antwoord op is maar ik wist hem niet meer.
> Het antwoord is */- 4% maar en tja het was alleen een vraag.
> Sorry dat ik dan van dit soort vragen stel waar ik en
> misschien andere het antwoord op wil weten.
> Maar als dit soort vragen niet op deze pagina passen waarom
> heeft de webmaster hem dan niet gewist..
> Met vriendelijke Groeten,
> Dieuwert-Jebbe
Ik vind de reactie van de heer Hoogkamer op de vraag van Dieuwert-Jebbe van Leest onbegrijpelijk en dom. Voor in niet-ingewijden: de heer Hoogkamer is werkzaam als technisch medewerker van de NVKL. Om de jeugd bekend te maken met het vak koeltechniek is de NVKL vorig jaar gestart met de campagne De Kunst van het Koelen. De NVKL leden krijgen hiervoor extra rekeningen gepresenteerd. Wat heeft zo'n dure campagne voor zin als de vraag van een ambitieuze jonge koelmonteur ( notabene deelnemer van de beroepenwedstrijd op de NVKL beurs 2001 ) bestempeld wordt als onzinnige prietpraat. Als de heer Hoogkamer het niveau van dit prikbord beneden z'n stand vindt, doet hij er beter aan niet te reageren.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?