Opvoeren installatie

• R.v.Haften

Beste koelvrienden

Bij extreem heet weer ontstaat het probleem dat een installatie met een te hoge temp gaat condenseren.( waterchiller tbv luchtbehandeling )

Het koudwatertraject wordt door hogere temperaturen warmer en derhalve stijgt natuurlijk de verdampingsdruk/temp. Een compressor verpompt dan meer cappaciteit. De ontwerpcapp bij deze inst is bij 0 graden verdampen 99 KW. Bij 5 graden echter 120 KW.

Bijkomend nadeel is dat door de condensatiekrapte de vloeistoftemperatuur behoorlijk hoog is ( 50 graden ) en dat is weer nadelig voor de warmteinhoud.

Wat kan ik nou het beste doen?

De vloeistof onderkoelen met een extra unit of de condensor vergroten dmv een serie geschakelde condensor?

M.vr.gr. Rob.

• Wim

Hebben we het hier over scooters ofzo?????????

• I. Dijkstra

Koop bij de Gamma een tuinslang met Gardena sproeier en houdt bij extreem warm weer in inlaatzijde van de condensor nat. Succes verzekerd!

• R.v.Haften

Dat is de situatie momenteel, alleen dit is niet toegestaan vanwege waterverspilling en het legionella gevaar.(openbare installatie bij zorginstelling).

• Dieuwert

Een extra condensor er bij plaatsen met condensor regeling dmv een PM klep zodat je in de winter de condensor kan afkoppelen (koeltechnisch) omdat dan anders al je koelmiddel op het dak gaat zitten.

en dan een condensor regeling er op bouwen dmv het bij en afschakelen van je Ventilatoren want anders kan het zijn dat jet persdruk telaag word en je geen druk verschil meer heb over je expansie ventiel.

Dit alles is wel een grote ingreep maar heeft het beste resultaat.

Gardena koeling is ook wel een oplossing maar ja je condensor gaat er wel van naar de knoppen (kalk enz enz).

maar je moet hiervoor natuurlijk wel de ruimte hebben.

want 120Kw is nogal wat en dan praat je alleen al over je verdamper cap. dn komt er nog warmte bij van je compressor enz enz

Maar oke ik zou zeggen gewoon er 1 bij plaatsen met de nodige regelingen er bij.

Groetjes,

Dieuwert

• Dieuwert

Ik wil er nog 1 klein vraagje aan toevoegen.

Is de compressor cap. geregelt?

Ik hoor het wel.

Groetjes,

Dieuwert-Jebbe

• peter

M.i. is dus feitelijk de installatie te klein ontworpen,het makkelijkste lijkt me een extra condensor installeren,waarbij je er wel goed op moet letten dat je er een fatsoenlijke winterregeling op zet…mischien makkelijker:staat de condensoropstelling niet te warm???verplaatsen in de schaduw mogelijk?

• ed

Als je een tweede condensor gaat plaatsen dan zou ik in je persleiding een magneetklep plaatsen dat de klep geschakeld wordt door een hoge druk pressostaat en tevens de condensventilator.

Tevens een terugslagklep voor in de winter dat je koudemiddel niet in je condensor gaat zitten.

Of je zet in de retour leiding (water) een warmtewisselaar wat gekoppeld is met je vloeistofleiding.

• Dieuwert

Ik heb nog geen mail gehad maar ik geef al wel dan 2 oplossingen.

Wat Peter al vertelde is dat misschien de installatie aan de krappe kant is.

Als je zuigdruk dus tehoog word gaat hij er op zijn HD pressostaat er uit wat je kan doen om dit te verhelpen is om de laatste stap van vb 66% naar 100% om die 100% stap te laten regelen met een Pressostaat dus wanneer de 100% stap bij staat en hij komt in de buurt van zijn HD pressostaat ongeveer 1 bar er onder dat hij dmv een pressostaat die laatste stap er af gooit.

Dit is de eerste en wat je ook nog kan doen is een Startdruk regelaar installeren in de zuigleiding en een druk instellen die hij max mag hebben zodat de HD er niet uitgaat.

Alleen met deze ideen merk je zeker wel dat je cap.te kort kom maar het helpt wel dat je niet continu naast het unit hoef te staan om de hd te resetten..

Groetjes,

Dieuwert

• Mark

Veel reacties op het probleem. Installatie is waarschijnklijk 10-15 jaar oud?

De koelmachine is tbv een LBK die de interne warmte last van een kantoor moet koelen. Vraag eens voor de grap hoeveel computers ed. er stonden toen de chiller geplaatst werd. Denk ook eens aan de buitentemp die toen heerste. Die waardes lopen de laaste jaren steeds meer op.

Ik noem het maar met plakband een installatie draaid houden. Als je de aanpassingen moet doen, dan gaat de installatie toch leeg ect. Leg die kosten eens naast een 1 chiller erbij op het bestaande net of een hele nieuwe mileu verantwoorde machine met een “te condensor voor de komende 10-15 jaar”.

Welke situatie komt profesioneler over.

MArk