koeltechnische installatie

• Christiaan W. van Nood

Een vriendelijk verzoek voor een installatie schema koelinstallatie diepvries container met heetgas ontdooisysteem.

Waar kan ik litaretuur vinden omtrent het installeren van zo'n soort installatie.

Ik woon en werk op de Canarische eilanden waar ik een diepvries container gekocht heb die voor de het voormalige OostDuitse leger gefabriceerd is.

De koeluinit is geheel aan de buitenkant gemonteerd om uitwisselen te vereenvoudigen.

Deze installatie werkt niet goed meer en wil ik de compressor en condensor met verdere onderdelen buiten opstellen.Ik maak dan gebruik van een andere copressor en condensor die daar goed voor gebruikt kan worden.

De verdamper komt dan in de container. Het expansie ventiel is met een extra aansluiting (ik denk on de druk te egalizeren) en het spruitstuk is ook zo uitgevoerd om de verdamper ook zo ,met heetgas, te ontdooien.

Ik ben nu de installatie aan het verrichten en ook aan het aanpassen.Al meerdere installieties zoals andere container of grote koelkast reeds zelf uitgevoerd.

Maar altijd met door electrische verwarmings elementen uitgevoerde verdamper.

Maar deze verdamper is niet uitgerust deze elementen en is dat ook niet zo makkelijk aan te passen.

In deze koeltechnische webpaginas tot nog toe geen literatuur omtrent mijn probleem kennen vinden.

Wie kan mij op weg helpen.

Meedewerking wordt ten zeerste op prijs gesteld.

Christiaan W. van Nood

Los Realejos Tenerife.

(op beursbezoek nu in Nederland)

• Hans Erkelens

Er zijn twee typen heetgas-ontdooiing, voor kleine systemen met beperkte koudemiddelinhoud, en voor grotere systemen.

Kleine systemen:

Bij de heetgas-ontdooiing wordt er een aftakking van de heetgasleiding (tussen compressor en condensor) naar de verdamper gelegd.

In deze leiding bevindt zich een magneetklep die wordt geopend op commando van de ontdooi-tijdklok of processor. De persgassen worden direct achter het ventiel in de verdamper gespoten en verlaten de verdamper via de zuigleiding. De condensor wordt a.h.w. gepasseerd. Dit systeem is alleen mogelijk bij kleine systemen met beperkte koudemiddelinhoud, omdat er persgassen in de verdamper condenseren en direct door de compressor worden afgezogen. Dit heeft ook een hoge druk aan de zuigzijde tot gevolg.

Grote systemen:

De ontdooiing vindt plaats op basis van het warmtepomp-principe. Een omkeerklep, waar in- en uittrede van pers- en zuigleiding op zijn aangesloten, maken tijdelijk van de verdamper een condensor, en omgekeerd.

Bij multiplex systemen werkt het nog iets anders, maar daarvan is in jouw geval geen sprake.

Van beide systemen heb ik schema's voorhanden.

Gezien het feit dat koelcontainers zeer compact zijn gebouwd neem ik aan dat hier het eerstgenoemde principe is toegepast.

Indien je nadere informatie wenst kun je dit per omgaande kenbaar maken.

Succes,

Hans Erkelens.

• Christiaan W. van Nood

Bedankt voor je vlotte antwoord.

Ik ging er vanuit dat de installatie zo uitgevoerd moest worden. Maar toch er niet zo gerust op en dat er nog haken en ogen eraan vast zitten.

Een schema wordt op prijs gesteld.

Adres in Nederland tot 13 Jan a.s. is.

p/a Fam de ridder

C. W. van Nood

Lariksstraat 4

2404 Alphen aan de Rijn.

Nog rest mij de vraag, waar moet de extra leiding die op het verdampingsventiel (dus niet de aanvoer vloeistofleiding) mee verbonden worden.

Met vriendelijke groet,

Christiaan W. van Nood

• Dieuwert-Jebbe van Leest

Hoi Christiaan

Die leiding (uitwendige druk vereffening) die moet je op de zuigleiding monteren.

Hij moet wel na de bulp van het expansie ventiel worden gemonteerd +/- 10cm minimaal (het liefst aan de bovenkant van de leiding) ivm met olie.

Als er nog meer vragen zijn dan horen we het wel

Groetjes,

Dieuwert-Jebbe

• Christiaan W. van Nood

Hier zijn we dan weer na een horecava beursdag

Bijde heren worden bedankt voor hun meedewerking.

Van de aansluiting voor de drukvereffening goede notie genomen.

Aan Hans Erkelens nog even dit.

Je eerste e-mail nog eens bestudeerd en je opmerking omtrent van de omkeerklep doorgenemen.

Dit is iets totaal nieuw voor mij vandaar al deze vragen.

Maar even terug tegaan hoe e.a . tot voor de storing te werk ging denk ik toch dat de installatie met een omkeerklep uitgerust is, vanwege dat je luide klappen kon horen die ik niet thuis kon brengen. Ik vermoedde dat er een cylinder verschoven werd op het systeem anders te laten werken. ook zijn er twee magneetventielen geinstalleerd.

Ik kan nu vanuit Ned. niet e.a. nagaan of er soms nog een electroventiel aangesloten was.

Dus een schema op deze manier van {omkeerklep] aansluiting denk dat het de gepaste vorm is.

Je e-mail aan mijn adres te Tenerife werd door dochter hiernatoe verzonden.

Dit adres is tijdelijk van vrienden. Je eigen E-mail adres wordt niet vermeld, vandaar dat ik dit bericht weer via het prikbord verstuur.

Met vriendelijke groet

Christiaan W. van Nood