koelen en verwarmen met beton

• aad frankenver

vertel een wat meer?

• Nico de Bie

Onzin natuurlijk.

Dat nieuw in ieder geval.

Zo'n beetje elke kultuur met een landklimaat maakt al eeuwen gebruik van bouwkundige trucjes om het klimaat te regelen. In Mexico bv. werden huizen gebouwd van warmte absorberend materiaal zodat de warmte van de dag en de kilte van de nacht geegaliseert werd. Passieve verwarming en koeling heet dat.

Ook de vorm van het gebouw en de inrichting van de omgeving zijn typisch voor een klimaat. In heel hete en vochtige landen slapen mensen naakt op het dak om elk zuchtje wind te vangen, en de maximale radiation naar het heelal te bewerken.

Maar ik ben wel benieuwd naar elke vernieuwing in architectuur om het aandeel air-conditioning te reduceren. Het is een schandaal dat archtecten nog panden ontwerpen (in Nederland he!) waar een hele vracht air-conditioning in moet.aad frankenver schreef:

>

> vertel een wat meer?

• Roel

Toch een onderwerp dat de aandacht verdiend. Overigens: wat heet nieuw? Ruim 30 jaar geleden emigreerde ik naar Australie. Toen hadden sommigen daar al een verdamperspiraal in beton gegoten onder de grond in de tuin liggen. De zonnewarmte overdag werd via een gesloten watersysteem aan het beton afgegeven. Ook werd tegelijk in dit circuit een voorraad warm bad- en tapwater aangemaakt. De airconditiong (absorptie-systeem) putte haar energie uit het warme beton. Ook dagen zonder zon konden gemakkelijk overbrugd worden. In het Australische klimaat niet zo'n probleem. Maar waarom zou dit principe niet ook in minder warme landen, waar veel beton als accumulator dienst kan doen, (ons landje bijv.) toepassing kunnen vinden?

Wat dat betreft vind ik technici, ook in de koeltechniek, maar weinig innovatief.

Al begin vorige eeuw bijv. werden absorptie-installaties gebruikt om in Zwitserse hotels de kamers ‘s winters te verwarmen en ’s zomers te koelen met behulp van het water in de rivier, die langs het hotel liep. Of zijn er stille tegenkrachten in het spel………?

Roel