Thermostaat

• R.J. Cupédo

Ik wil een (bestaande) koelkast aanpassen, zodat deze geschikt is

voor het bewaren van monsters, welke bewaard moeten worden

bij ca. +15° C. Met de gebruikelijke thermostaten ( de zg. 4-5 standen ) kan je

deze hogere temperatuur niet bereiken en zijn ook niet nauwkeurig.

Ik wil daarom de huidige thermostaat vervangen door

een thermostaat, waarmee je deze temperatuur ( op ca. 1.5° C nauwkeurig)

kan instellen. Het liefst indien mogelijk met gebruikmaking van de bestaande

temperatuursensor.

Weet iemand waar je zulke thermostaten kunt kopen ?

• Wim

Deze thermostaten zijn bij ieder koeltechnisch bedrijf te verkrijgen. Let echter wel dat door het instellen van een hogere kasttemperatuur de verdampingstemperatuur van de koelinstallatie mee zal stijgen waardoor de compressor geen lang leven beschoren zal zijn.

• rene

Beste wim

ik denk dat dit als je hem op temeratuur laat regelen wel mee zal vallen want dan draait de compressor wat minder dan waneer je een lage temperatuur wilt hebben.

Ik weet dat waneer je zuigdruk hoger wordt je pers druk ook hoger wordt.

• Hans Erkelens (HE techniek)

Je zult eerst moeten bepalen welk type thermostaat er momenteel in deze koelkast wordt gebruikt. Er zijn (huishoud) koelkasten met een mechanische en met een elektronische thermostaat. Het hergebruiken van de voeler bij mechanische thermostaten is uitgesloten. Dit vormt één geheel met de thermostaat. De elektronische thermostaten van (huishoud) koelkasten lenen zich ook niet voor de gewenste aanpassing.

Vrijwel alle koelkasten zijn uitgerust met een verdamperthermostaat, die gelijk voor een automatische ontdooiing zorgt. (een verdamperthermostaat heeft een voeler die op het koeleroppervlak is gemonteerd). Als je een ander type thermostaat (ruimtethermostaat) gaat monteren komt deze automatische ontdooiing dus te vervallen. De verwachting is dat bij een ruimtetemperatuur van 15°C weinig ijsafzetting zal plaatsvinden, maar de verdamperthermostaat zorgt tevens voor een langere stilstandperiode van de compressor. Bij gebruikmaking van een ruimtethermostaat zal de compressor vaker starten en stoppen. Dit kan funest zijn voor de compressor omdat deze geen hoog aanloopkoppel heeft, en regelmatig op de clixonbeveiliging zal uitschakelen.

Verder zul je op deze wijze nooit een constante temperatuur met een differentie van 1,5°C kunnen handhaven. Het beperkte koelvermogen van een (huishoud) koelkast is niet in staat om bij frequente deuropeningen aan de gewenste tolerantie te voldoen.

Voor het bewaren van monsters binnen bepaalde temperatuurgrenzen zijn speciale laboratoriumkasten in de handel, en deze zijn niet voor niets zo duur!

• G. Thorbecke

Met interesse heb ik deze discussie gevolgd. Enige tijd geleden wilde ik een klimaatkast kopen voor het bewaren van wijn (12°C). Ik schrok van de prijzen.

Zou het mogelijk zijn om een thermostaat van bijvoorbeeld een Liebher klimaatkast te kopen en deze in een bestaande (gewone) koelkast in te bouwen. Deze hoeft alleen te koelen. Vochtbeheersing en trilling zijn van ondergeschikt belang. Eventuele andere suggesties zijn eveneens welkom.

• G. Thorbecke

Met interesse heb ik deze discussie gevolgd. Enige tijd geleden wilde ik een klimaatkast kopen voor het bewaren van wijn (12°C). Ik schrok van de prijzen.

Zou het mogelijk zijn om een thermostaat van bijvoorbeeld een Liebher klimaatkast te kopen en deze in een bestaande (gewone) koelkast in te bouwen. Deze hoeft alleen te koelen. Vochtbeheersing en trilling zijn van ondergeschikt belang. Eventuele andere suggesties zijn eveneens welkom.

• Wim

Beste René,

Niet alleen de persdruk neemt toe, ook het elektrish toe te voeren vermogen en de oververhitting/persgas-eindtemperatuur nemen toe.

Dit kan betekenen dat de compressor buiten zijn toepassingsgebied valt en dus na verloop van tijd de geest geeft.

• R.J. Cupédo

Wat een reakties op mijn vraag:

Geachte H. Thorbecke: De vraag van U wekt bij mij weer een twee vragen op.

Het door U gestelde bereik van 12° C is maar een fractie boven de maximum

temperatuur van een koelkast. Zijn er geen (huishoudelijke) koelkasten op de markt, waarbij je deze temperatuur van 12° C kan instellen ?

Vervolgens een tip: Enkele maanden geleden was ik op het internet aan

het zoeken naar een oplossing van mijn probleem. Ik kwam toen op een

site uit, waar een hobbyist een geisoleerde kast gemaakt had voor het

bewaren van wijn. Deze kast werd op temperatuur gehouden met een

(los) thermogestuurde koelsysteem. Misschien een idee voor U ?

De site heb ik niet meer terug kunnen vinden, maar misschien heeft

een andere lezer van dit forum deze terug te vinden of een andere oplossing

voor een (mobiel) koelelement.

Hopende Uhiermee te kunnen helpen,

m.v.g. Rob Cupédo

• Hans Erkelens (HE techniek)

Misschien een tip:

De groothandel voor horeca en grootverbruiker “LUKAS KLAMER” in Barendrecht heeft in de actiefolder van deze week een wijnkoelkast in de aanbieding. (Wellicht de MACRO ook) Het is een Bosch KSW 30920 met een inhoud van 296 liter. De temperatuur is instelbaar tussen 6 en 14 °C. De kast is zilver metallic uitgevoerd en er wordt twee jaar garantie op gegeven. Prijs 999 euro ex btw, met 50 euro retour via het energiebedrijf omdat het een klasse A kast betreft.

Dat is dus niet zo heel erg veel duurder dan een dubbeldeurs koelkast van een degelijk merk.

Je moet voor deze groothandel wel een pas hebben, maar volgens mij kent iedereen wel iemand met een LUKAS of MAKRO pas.

(Dit bericht heeft geen commercieel karakter, maar is bedoeld om de personen in kwestie op weg te helpen)

• Terpstra

De temperatuurcensor betekend dat er een electronische regelthermostaat in zit.

Indien dit het geval is zal er een thermostaat van het zelfde merk in moeten anders heb je kans dat het niet functioneerd.