rook en stank bij opstarten diepvries

• Rene Tijdgat

Alles werkte prima na het uitkuisen + na het stofzuigen van het koelelement aan de achterzijde daarvoor is hij wat verschoven geweest. Een uur later bij het aanschakelen van de spanning draait hij enkele seconden en stopt er is rook en bijhorende stank geweest. Is er een of andere beveiliging eraan of is die voor het stort? Het toestel is of was 12 jaar oud. Een paar uur later nog eens geprobeerd en terug hoor je een normaal draaien doch dit stop na enkele seconden.

Heeft iemand dit ook al voorgehad? Is er nog iets aan te doen.

• Terpstra

Waarschijnlijk is bij het verschuiven van het vriesaggrgaat een draad los gaan zitten op een contact. Hierdoor kan bij opstarten de draad goed contact maken op de aansluiting van de motor, hierdoor gaat trilling ontstaan waardoor het contct van de draad minder wordt. De draad kan zelfs gloeiend heet worden (verbranden) doordat er een soort van vonk overbrenging plaatsvind. (waarschijnlijk de brandlucht die je ruikt.)

Het lijkt mij verstandig je koelmonteur er even na te laten kijken.

Terpstra

• Rene Tijdgat

Heb ik gecontroleerd en alles was vast. Enkel bij de zwarte motor of compessor was waar de draden toekomen een soort spoelje volledig verbrand en gecarboniseerd. De kast doet nu dienst op aanraden van een gebuur als opbergkast die practisch is dank zij de laden. Dan wel zonder deur, want daar ga ik houten planken aan de zijkant doen en gebruiken als salontafel moet lukken.

Zo is er nog een tweede leven voor mijn dierbare kast. Een nieuwe is inmiddels besteld daar er aan het hart vermoedelijk zware schade en gezien de leeftijd en dure kosten altijd een risico inhoud wat de toekomst zou brengen.

Dank voor de reactie.

• Terpstra

Dat spoeltje wat verbrand is is het startrelais van de compressor.

Die heeft hij nodig om op gang te komen. Als je deze zou vervangen door een nieuwe c.q. gebruikte heb je kans dat hij het weer doet. (soms heeft de compressor al te veel op z'n duivel gehad waardoor vernieuwen van startrelais ook niet meer helpt)

Kosten van een nieuw startrelais zijn niet zo hoog, misschien de moeite waard om te proberen.

Afhankelijk van merk compressor BV. Danfoss +/- 16 euro, L'Unite Hermetique

+/- 7 - 9 euro. Het moet echter wel de zelfde zijn. Niet verkrijgbaar in de winkel maar misschien wil een installateur dit voor je bestellen.

groetjes.

• WEBMASTER

startrelais..