R-22

• Leo Ogit

Ik ben in het bezit van twee twee spitsystemen (2.6kw en 3.5kw), omdat ik niet in het bezit ben van stek-koppelingen ben ik genoodzaakt om mijn flare tang te gebruiker, echter zoals ieder weet lekt mijn systemen, waardoor ik om de 2 jaar bij moet vullen. Het koel middel is zowat nergens meer te krijgen behalve in spanje, maar alleen maar naar spanje te rijden om mijn 7 literflesje te vullen lijkt me ook veel van het goede, vandaar mijn vraag; is er nog een adresje in nederland om R22 koel middel bij te vullen?

Groeten

B.Snel

• terpstra

Probeer het eens bij het ministerie van VROM, misschien hebben ze daar nog wat over voor je.

Wees verstandig, laat het in orde brengen door een STEK erkende installateur.

Die heeft zowel de koppelingen als het freon. Dan ben je er van af.

• G.Bauritius

Wat een onzin! Waar heb je je informatie vandaan?

R22 is nog volop legaal verkrijgbaar. Er draaien duizenden R22-systemen in ons land. Op termijn gaat R22 echter wel in de ban. Zie RLK 97, herziening 1999 en informatie op NVKL-site. Misschien ben je in de war met R12.

Mijn advies is echter: Laat de boel een keer echt en netjes in orde maken door een STEK erkend bedrijf. Koeltechniek is niets voor amateurs met een bahco en een tangetje.

Als er echt R22 in zit kan dat gewoon bijgevuld worden, zit er R12 in dan kun je misschien retrofitten naar R134a (let op de olie) en anders moet de boel afgevoerd worden en vervangen worden door een nieuw apparaat.