airco niet koel genoeg !

• tommy

hallo , ik ben twee jaar in het bezit van een verplaatsbare airco met slang naar buiten , vermogen te over, (wordt in slaap kamer gebruikt ),

6500 btu , maar ik merk weinig van zijn koeling, pas na de hele dag aan te hebben gestaan , zakt het 1 tot 2 graden , dit kan toch niet de bedoeling zijn , er zit zogenaamde “ eco ” vloeistof in, kan het hier aan leggen ?

alvast bedankt,

• terpstra

Betste Tommy,

Vermogen te over zoals je steld met 6500 BTU. Nou niet dus, en al helemaal niet met een verrijdbare met een slang naar buiten.

In Nederland wordt het koelvermogen uitgedrukt in KW. (tenminsten meestal)

Je 6500 BTU komt overeen met een zeer krappe 2.0 KW. Op zich al niet zoveel, maar waarschijnlijk voldoende voor je slaapkamer (afhankelijk van warmte instraling door ramen, muren, dak, enz.) als je een split systeem zou hebben.

Dat betekend een binnen unit en een buitenunit.

Het nadeel van een verrijdbare is nl., De lucht die de unit af moet koelen, gebruikt hij ook grotendeels om zich zelf te koelen en wat dus door de slang naar buiten wordt gevoerd. Er wordt dus per uur bv. 1500 M3 naar buiten afgevoerd waardoor er binnen wijnig meer overblijft. Ten tweede Er wordt altijd gezegt "deuren naar andere ruimten gesloten houden. KLOPT. Het probleem is dan ook nog gezien unit 1500M3 lucht naar buiten pompt, er een onderdruk wordt gecreeerd. Hierdoor zal er warmte naar binnen worden getrokken. Er blijft dus nog minder over, zoals je zelf al hebt ondervonden. (ik denk dat er +/- 500 Watt overblijft als voelbare koelvermogen die 1 c.q. 2 graden dus.)

De meest goedkope manier is een raamunit te nemen.Hier blijft de gekoelde lucht in ruimte die waar hij geplaatst is. De kan in een raam of in de muur worden geplaatst. Tegenwoordig zijn ze redelijk rustig. Het betste is een splitsysteem.

Terpstra.

• tommy

bedankt voor je reactie en goede uitleg ,

je had het over een raam unit en een split systeem , split systeem die ken ik wel maar die zijn niet echt goedkoop , de raamunit die kan ik niet , heb je daar meschien wat meer informatie over, of wat online internetsite's.

(ps. dus een ander koelmiddel zal niet helpen?)

groetjes tom

• terpstra

Hallo Tommy,

Het systeem is nl. uitgelegd op het soort koelmiddel wat er in zit. Zou er een ander koelgas ingedaan worden heb je een hele grote kans dat je compressor defect raakt.

Raamunits liggen in de prijsklasse van +/- 700 – 1700 euro. Capaciteit van 2.0 tot en met 6.8 KW

Afhankelijk van merk natuurlijk.

Waarschijnlijk ligt de prijs van de verrijdbare wel iets lager, alleen je hebt nog niets en dus een duurkoop.

Kijk een onder leveranciers aiconditioning. Hier en daar wat afbeeldingen aanklikken, dan komt er wel wat boven water.

Terpstra