Heeft iemand ervaring met de infrarood of de laserthermometer in de koeltechniek?
Zij deze toestellen betrouwbaar?
Wij hebben in ons opleidingscentrum (SBC) een apparaat op proef gehad. Wij waren er niet tevreden over. De rode laserpunt die je ziet is namelijk niet de meet “straal”, maar alleen een indicatiepuntje waar je meet. De meting zelf vindt plaats over een groter oppervlak, en een ronde pijp van kleine diameter heeft te weinig oppervlak om op te meten. Het meeste licht in de bundel vliegt er als het ware langs, en wordt niet teruggekaatst. De leverancier had ons daar trouwens al heel eerlijk voor gewaarschuwd.
Misschien valt het mee als je grote leidingdiameters werkt, maar uit een eerdere ervaring (temp. meten op draaiende collectoren van gelijkstroommotoren), herinner ik me dat de kleur van het oppervlak invloed had op de nauwkeurigheid van de meting.
Succes ermee.
Ik heb enige ervaring met infraroodmeters, weliswaar bij een temperatuur van 600 tot ca. 1000C.
De belangrijkste foutbron in deze apparatuur is de zg. emissiecoefficient die ingesteld moet worden. Deze varieert in de praktijk met zowel de temperatuur als de ruwheid van het gemeten vlak. Daarnaast is de temperatuur tot de 4e macht (Is heel snel stijgend) de werkelijke meting.
Bij temperaturen van 1000C was er een betrouwbaarheid van ca 80% (erg laag voor een goede meting), dus je kunt nagaan wat dat bij lage(re) temperaturen doet. Een afwijking van 50C bij 1000C lijkt weinig, maar als je wilt meten of je 5 of 10K oververhitting hebt, is dat toch wel erg veel…
Dus: niet doen en gewoon met je contactthermometer aan de gang.
Als je wilt kijken of een isolatie lekkage vertoont, is een thermograaf (zelfde meetprincipe) maar geen absolute waardes, een optie.
Ik hoor het wel.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?