Een bestelwagen met diepvriesruimte + koelruimte en het koelsysteem heeft
gewerkt op R12 mag deze gevult worden met R401A,zonder voor afgaande
werkzaamheden(olie-ex.ventiel enz).
Waarom R401A? Er zijn goede praktijkervaringen met retrofitten naar R134a. R401A heeft een glide van ca 5K.
Olie in compressor zeker vervangen, ook om van de daarin opgeloste R12 af te zijn. Neem dan een olie die door de leverancier geschikt verklaard is voor het nieuwe koudemiddel. Informeer bij de compressorfabrikant of de compressor wel met R401A mag werken (afdichtingen, rubber ringen).
Probleem zou kunnen zijn de drukken.
Bij dezelfde condensatietemp is bij R401A de condensordruk ca 2 B. hoger. Let dus op eventuele veiligheden.
Bij dezelfde verdampingstemp( gemiddeld) is bij R401A de verdampingsdruk, dus zuigdruk iets lager. Let op dat je niet beneden 0 B(e) komt om geen lucht naar binnen te trekken langs eventuele minimale lekjes (afsluiterspindels).
De drukverhouding over de compressor verandert met de nieuwe drukken in ongustige zin, de capaciteit van de compressor neemt dus af. Dit kan negatief zijn maar het hoeft niet. Ik weet uit mijn hoofd niet hoe de verdampingwarmte en het soortelijk volume van R401A t.o.v. R12 zich verhouden. Het is mogelijk dat een aangezogen dm3 R401A meer kJ verdampingswarmte opneemt, (dat is dan gunstig). Het kan ook zijn dat diezelfde dm3 R401A minder kJ verdampingswarmte meeneemt. Dat is dan ongustig.
Ook moet naar de duse in het expansieventiel gekeken worden. Het ventiel moet voldoende doorlaten om de verdamper optimaal te vullen. Kijk of de oververhitting voldoende blijft. De voelervloeistof reageert anders dan het koudemiddel, zeker als je een middel met een glide toepast.
Dit is een theoretische benadering. Misschien zijn er anderen die een dergelijke retrofit reeds praktisch hebben uitgevoerd? Dan ben ik wel nieuwsgierig naar de resultaten.
succes.
Let ook op het opgenomen vermogen van de compressor. Is de zekering nog wel van voldoende sterkte, noem ik het maar even.
Zit er wel een expansieventiel in? is het geen capillair? dan is deze zeker niet goed. Vraag hier naar bij een firma die capillairen levert.
Zelf sluit ik me bij de vorige spreker aan, R134a is een logischer vervolg op R12 dan R401a.
Anyway, succes
Ik heb een retourcilinder maar deze zal niet voller geraken met de rest van deze
koelwagen.Ik kan volledig akkoord met jullie keuze voor 134A! Hoe kom ik erbij
om R401a te gebruiken?Gewoon een van de groothandels in belgie(op het net)
plaatst achter de naam R401A ‘drop in’ = vervanger op korte termijn van R12.
Het geen ik daar uit versta:kraantje R401A open vb:1kg der in kraantje toe en
klaar is kees,zonder bijkomende werkzaamheden. Zo hebben ze het mij
in het verleden toch bijgebracht ‘de DROP IN’ heb ik het fout?
johan
Ik denk dat ze met drop in iets anders bedoelen. Een voorlopige vervanger, tot een beter alternatief voor de langere termijn is gevonden. Overigens is het R401A, met een hoofdletter A. Bij R134a is de a een kleine letter.
Er iets bij laten lopen zal voor een korte periode, in een installatie die een beperkt aantal draaiuren maakt, heus wel werken. De R12 auto-airco in de Corvette van een kennis is leeggehaald (volgens de regels!), gevacumeerd en gevuld met R134a. Werkt goed, maar capaciteit is niet echt van belang, en de rest is afwachten.
De demo-machine (met glazen verdamperbuizen) in ons opleidingscentrum (SBC Zwijndrecht) heeft ( na het onverwijld repareren van een lekkage) voor nood met een mengsel van wat R12 en bijgevoegd R134a gedraaid. Het enige grappige wat we zagen was het vlokken van de olie in het vloeistofmengsel, maar het transport ervan ging prima, maar wederom: capaciteit was geen onderwerp en levensduur onderdelen evenmin, want we gingen toch ombouwen en nieuwe compressor en condensor en ventiel plaatsen.
Bij uw transportwagen is capaciteit wel van belang.
Bij een retrofit naar R134a zal de compressorcapaciteit niet noemenswaardig afnemen. Zuigdruk zal wat lager worden (was bij vriescontainerombouw wel een probleem), persdruk wat hoger (bij gelijkblijvende temperaturen). Olie moet vervangen worden, en als ik aan een transportbus denk, denk ik dat er een hermeet (pot) als compressor op zit. En dan is olie wisselen moeilijk. Vraag sowieso na of het compressortype R134a mag draaien, vervang hem anders. Duse in ventiel moet zeker gewijzigd worden.
Succes
Voor deze toepassing heb ik zelf zeer goede ervaringen met R 413a van Dehon.
De drukken liggen vrijwel gelijk met die van R12, en een bijkomend voordeel is dat het er geen oliewissel noodzakelijk is, ondanks dat het een chloorvrij koudemiddel is. Een klein percentage koolwaterstof zorgt voor een probleemloos transport van de olie. Kijk voor nadere info op onderstaande link, of vraag het Dehon.
http://www.dehon.com/nl/index_nl.php?menu=prod&deroul=0&idm=&action=3&idn3=164
succes!
Hans Erkelens
HE techniek
hallo jongens, bij het toepassen van R401A hoef je de olie niet te vervangen ,dit gaat dus prima als de compressor een mechanishe schade heeft. Is er echter een burn out geweest(kortsluiting/aardsluiting)dan bestel je toch gewoon een R134A compressor.staat deze op een multiplex,geen probleem, olie er af.zelfde olie als in het systeem er op,aansluiten afvullen en draaien.(R134Ais bijna het zelfde als R12 alleen de cloor atomen zijn vervangen voor fluor atomen(RLK))
R134A toepassen,geen probleem ,alleen de verdamper(s) doorblazen met stikstof om de grootste hoeveelhied minerale olie te verwijderen,geen ventielen e.d. vervangen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?