invriezen leidingen

• rudi

heren/dame koelmonteurs

Ik loop zelf nog niet zo lang mee in de koeling (heb wel alle diploma's) en heb vaak nog vele vragen.

Probleem is een verdamper staat in te vriezen. Persdruk=16 bar Temp.33C Zuigdruk=4 bar Temp.2C ,verdamper en filters zijn schoon, thermostaat werkt goed, omgevings temp. 21C.Unit gevuld met R22 1,4 kg. lengte leiding 20m hoogte verschil 4m.,omgeving is niet vochtig (patchruimte) en toch staat de verdamper af en toe in te vriezen. Dit begint vanaf de onderkant t.p.v. de lekbak.

Afvoer is ook goed.Lennox splitunit wandmodel.

Iemand een idee?

Wat zijn de symtonen wanneer een leiding ergens geknikt is.Er is nl. wel een verbouwing aan de gang.

• G.R.Bauritius

Om een idee te krijgen: Waar meet je je lage (zuig)druk?

Het is gek dat je verdamper aanvriest bij 4bar(e?), dus bij 0 grC verzadigde dampspanning (R22).

De 2K oververhitting (dat begrijp ik tenminste) is ook weinig.

Het verhaal klopt alleen als je de lage druk meet direct na het capillair. Als dan ook nog de knik waarover je praat in de vloeistofleiding tussen capillair en verdamper zit, dan heb je daar een tweede drukval die je niet meet, maar wel zorgt voor een veel lagere druk in de verdamper en dus een veel lagere verdampingstemp. De oplossing is daarna duidelijk, de dichtgeknikte leiding vervangen.

Kijk dus eerst waar je meetpunt voor lage druk in het systeem zit, controleer of dit overeenkomt met mijn diagnose. Meldt anders nog een keer.

succes.

• G.R.Bauritius

Nog even aanvullend: Als een verdamper aanvriest is de temp aan de buitenzijde van de leidingen lager dan 0 grC. De temp in de leiding is dan zeker - 5 grC, of nog lager. Dus bij R22 een verdampingsdruk van ca 3 b(e) of lager.

dag.

• rudi

Mijn meetpunt van mijn lage druk zit in de buiten unit vlak na mijn expansie-ventiel.Maar toevallig moest ik voor een ander klusje bij dat bedrijf aan het werk en ben toen nog even bij die installatie wezen kijken en tot mijn verbazing zag ik dat er 2 A4 aan de binnenunit gezogen waren.Er was in die ruimte regelmatig een mevrouw aan het werk die daar haar memo even aan hing omdat dat zo makkelijk was omdat die daar aan bleven hangen.(binnen-unit hangt niet erg hoog) .Waarschijnlijk is daardoor de unit ingevroren en later weer ontdooid en dat water kon niet weg omdat de onderkant(lekbak)nog bevroren was.Vervolgens kreeg men lekkage en dat was de klacht waarvoor ik geroepen ben. De oververhitting is inderdaad aan de lage kant.Maar op het moment dat ik aan het meten was zag ik geen enkele reden waarom die unit zou invriezen vandaar mijn vraag.Het enigste wat ik mij nog kon bedenken was dat er misschien een knik ergens in de leiding zat welke door de bouw werkzaamheden zou zijn toegebracht maar ik denk niet dat dat het geval is.Ik heb mevrouw maar even verteld dat ze een ander memo bord moet opzoeken.Mocht het probleem toch nog aanhouden dan ga ik op zoek naar een geknikte leiding.

Bedankt voor de reaktie.

• G.R.Bauritius

Twee A-4tjes. Zoiets verzin je niet. Een leuk onderwerp om in een cursus storingzoeken mee te nemen.

Dag.

• G.R.Bauritius

Webaster, wilt u dit soort noninformatie van de heer of mevrouw retep, die zijn of haar naam niet durft te noemen en zich verschuilt achter een puberaal pseudoniem, van het prikbord weren, of verwijderen svp?

• rene

rudi als je een zuig druk van 4 bar meet hoef je niet naar een geknikte leiding te gaan zoeken hoor.

Als er een knik in je leiding zou zitten bv je vloeistof zou je te weinig inspuiting hebben en je zuigdruk steeds blijven dalen naar 0 bar of lager het zelfde zou bij een geknikte zuig leiding zo zijn.

vriendelijke groet

rene

• G.R.Bauritius

Rene: Rudi meet de zuigdruk direct na het expansieventiel, zoals hij zelf aangaf in zijn reactie op mijn diagnose. Als de dichtgeknikte leiding, die hij vermoedde, na dat meetpunt zit, is de druk na de knik, dus in de verdamper lager dan op het meetpunt. Zie ook mijn eerdere bericht, het eerste antwoord.

De gedachtengang van Rudi was dus geheel juist.

Wat jij stelt klopt als het meetpunt voor lage druk zich niet voor, maar na de verdamper bevindt. Daarom heb ik hem aangeraden te kijken waar in het systeem dat meetpunt zit.

Waarschijnlijk heeft hij de druk gemeten op het moment dat er geen papieren tegen het aanzuigrooster hingen. Als hij had gemeten op het moment dat het rooster wel dicht zat had hij een druk lager dan 3 b(e) gemeten, overeenkomend met een verzadigde damtemp lager dan 0 grC.

Storingzoeken is niet eenvoudig, vooral niet wanneer een probleem zich wisselend wel en niet voordoet. Wat ik (zonder een veer op mijn eigen kop te zetten) altijd adviseer is: teken de kringloop en noteer je meetgegevens, (temperaturen, drukken), op de plek in dat schema, daar waar je ze meet. In dit geval hing de juistheid van de diagnose aan de plek waar de lagedrukmeting plaatsvond. Een dichtgeknikte leiding had dus wel gekund.

Groeten.

• r.robbertsen

kan zijn dat er een knik in de leiding zit waardoor de verdamper te weinig koudemiddel krijgt wat leidt tot het invriezen van de verdamper en zit er wel voldoende koudemiddel in en de goede duse in het exp.ventiel?

• G.R.Bauritius

Dit is nu echt mosterd na de maaltijd. De knik vermoedde de vragensteller zelf al, zie verder de rest van de correspondentie.