Eind vorig jaar stond de hele koudetechnische branche op z'n kop. De definitieve invoering van de PED zou verstrekkende gevolgen hebben voor de koudetechnisch installateur. De NVKL zou een cd-rom ontwikkelen (die uiteindelijk niet is uitgebracht vanwege onvoldoende aanmeldingen) en er zijn diverse bijeenkomsten aan deze materie gewijd, waaronder die van de NVvK. De vakbladen stonden vol van berichten inzake de PED.
Veel installateurs, waaronder veel bedrijven uit het MKB (en ondergetekende)wisten niet precies wat hen nu eigenlijk boven het hoofd hing, waar zij nu allemaal aan moesten voldoen, en wie nu de feitelijke drukbeproeving, keuring en in bedrijf stelling mocht (of moest) doen.
In het juni 2002 nummer van het vakblad koude en luchtbehandeling stond op pagina 7 tot mijn verbazing een klein bericht afgedrukt, wat meldde dat de PED keuring voor ingebruikname niet door gaat.
Het bericht zegt dat drukapparatuur samenstellen en druksystemen van een koel- of vriesinstallatie met chemische koudemiddelen niet zullen worden onderworpen aan een keuring voor ingebruikneming, omdat hiervoor het STEK-regime blijft gelden.
Na alle voorafgaande ophef blijkt er uiteindelijk dus vrijwel niets te veranderen voor de installaties met chemische koudemiddelen. Dat ontzorgt dus het grootste deel van de koudetechnische ondernemingen in Nederland. Wat mij nu vervolgens verbaast, is dat er een soort radiostilte is ontstaan rond de PED. Er wordt nauwelijks meer iets over gezegd of geschreven.
Tot mogelijk ooit het tegendeel blijkt ga ik (en met mij denk ik vele bedrijven) vooralsnog gewoon door op dezelfde STEK-voet waarop ik altijd gewerkt heb. Dat lijkt mij het beste. Ik ben wel benieuwd naar hoe anderen deze PED ontwikkeling hebben ervaren.
Ik zie de reacties met belangstelling tegemoet.
met vriendelijke groet
Hans Erkelens, HE techniek