Lek

• Guilliano

Hallo, ik besef dat dit onderwerp wellicht niet echt helemaal de lading van deze pagina dekt, maar het komt er nu eenmaal wel het dichtste bij geloof ik…

Vriesvak van Koelkast lek….

Tijdens het ijs verwijderen uit het vriesvak van mijn koelkast (zo'n vakje binnenin de koelkast) heb ik het vakje ( deels kunststof) lek gestoken.

Maar nu blijkt de hele koelkast niets meer te doen (ja, het lampje nog wel…)

Nu wil ik dit repareren, maar ben geen techneut. Dus de volgende vragen

Valt het nog te repareren, en waarmee (kit/ sileconen… en het merk?)

en welke invloed hebben de temperaturen (indien gemaakt) op het dichtingsmateriaal)

Het gaat om een twee sterren vriesvakje. Het geheel is van het merk Blue air.

Ik hoop dat iemand me goede tips kan geven.

Alvast dank.

• Hans Erkelens (HE techniek)

Zie ook mijn antwoord op “koelkast wordt niet koel genoeg” .

waarschijnlijk is er ook voor jouw kast geen redden meer aan. Door het lek steken is de volledige koudemiddelinhoud verloren gegaan.

Vroeger repareerde ik zelf verdampers en leidingwerk van oude koelkasten om ze vervolgens een nieuw leven in te blazen, maar dat was meer een uitdaging. Ik had destijds een goed soldeermateriaal voor aluminium verdampers en leidingwerk, maar dit wordt niet meer geleverd omdat het bijbehorende vloeimiddel niet goed is voor het milieu! Economisch gezien is het uitvoeren van dit soort reparaties ook niet meer haalbaar, tenzij je een enthousiaste vakidioot in oprichting vindt, zoals ik ooit was.

PS, blue air waren toch niet van die hele dure kasten?

• Guilliano

Dank voor je snelle antwoord.

Het was inderdaad niet zo'n hele dure, maar desalnietemin toch jammer, voor een nieuwe ben je toch wel weer een paar honderd euro kwijt.

• j.woudenberg

zinloos ooit had uniechemie kunsstof stiften die iets onder vacuum lekkages dichtsmeerden peperduur tov een nieuwe kast weet niet of die stiften nog leverbaar zijn maar niet doen dus

• r.robbertsen

stiften zijn nog leverbaar,werkt perfekt op de juiste wijze gebruiken,maar dannnnnnnnnnnnnnnnnnnn gewoon niet aan beginnen