split warmtepomp

• johan

Buitengroep(7kw) staat op 5meter afstand van cassette(7kw).Kapilair zit in de buitengroep.Bij koelen meet ik op de dunne leiding buiten de buitengroep 4.5bar,

en op de dikke leiding(in dit geval de verdamperdruk) 3 bar??. De oververhitting

gemeten aan de kraan van de zuigleiding is tamelijk hoog 16 graden.Dit met de volledige vulling van koelmiddel van de buitengroep(mee geleverd).R22.

En nu verwarmen, op de dikke leiding(in dit geval de persgasleiding) meet ik 10-15-20-25-30-32bar oei!! vlug afleggen.Dunne buis (dus de retour van de verdamper)druk

niet gemeten.

Voorlopige HD pressostaat geplaatst op de persgasleiding(verwarmen),koelmiddel

afgepompt tot de hoge druk 24bar(nog veel he) blijft.Dunne buis(de retour van de verdamper) gemeten 22bar.

Ik stop met de warmtepomp en schakel over op koelen, verdamperdruk 1.5bar???

te weinig koelmiddel!!

Leidingen na gekeken zijn allemaal ok.

Heb ik iets over het hoofdgezien?Zijn deze persdrukken nomaal?

Nog even dit buizen tussen buitengroep en binnengroep zijn 5/8' en 1/4'.Zou dat

de reden kunnen zijn 1/4'buisje .

• G.R.Bauritius

Draait de ventilator op de binnen-unit tijdens verwarmen?

• johan

Ja de ventilator op de binnen-unit draait.

Zou er minder persdruk zijn als ik de 1/4' buis vervang met een 3/8'buis?

• G.R.Bauritius

Nee. Ik ben bang dat de wisselklep niet goed omloopt.

Deze wisselklep stuurt bij aircobedrijf het warme persgas naar de warmtewisselaar in de buitenunit. Die is dan condensor. de warmtewisselaar in de binnenunit is dan verdamper.

Bij verwarming stuurt deze klep het persgas naar de warmtewisselaar in de buitenunit. Die is dan condensor. Als de wisselklep het gas tegenhoudt, of heel beperkt doorlaat, komt het nergens en loopt de druk na de compressor snel hoog op.

Wat ook nog kan is dat er iets in de leiding in de buurt van het capillair zit. Ik kan me overigens niet voorstellen dat het een capillair is. Meestal is het expansieapparaat van een split unit een ding dat in de ene richting een andere doorlaat heeft dan in de andere richting. Er bestaan verschillende uitvoeringen. Als er vuil in zit dat bij koelen losgedrukt wordt van het expansieapparaat, maar bij verwarmen (omgekeerde gasstroom) er tegenaan gedrukt wordt krijg je eenzelfde effect. Je beschrijving van het probleem bij aircobedrijf echter doet denken aan te weinig koudemiddel. Het oplopen van druk bij verwarmen met te weinig koudemiddel in het circuit nijgt mij naar de diagnose van een slecht omlopende wisselklep.

Laat daar de leverancier van het ding naar kijken.

Succes.

• G.R.Bauritius

Ik maak een tikfout.De vijfde zin moet zijn:

Bij verwarming stuurt deze klep het persgas naar de warmtewisselaar in de BINNENunit. Die is dan condensor.

Nu klopt het verhaal

G.R.Bauritius schreef:

>

> Nee. Ik ben bang dat de wisselklep niet goed omloopt.

> Deze wisselklep stuurt bij aircobedrijf het warme persgas

> naar de warmtewisselaar in de buitenunit. Die is dan

> condensor. de warmtewisselaar in de binnenunit is dan

> verdamper.

> Bij verwarming stuurt deze klep het persgas naar de

> warmtewisselaar in de buitenunit. Die is dan condensor. Dit is de foute zin, BUITEN moet BINNEN zijn

Als

> de wisselklep het gas tegenhoudt, of heel beperkt doorlaat,

> komt het nergens en loopt de druk na de compressor snel hoog

> op.

> Wat ook nog kan is dat er iets in de leiding in de buurt van

> het capillair zit. Ik kan me overigens niet voorstellen dat

> het een capillair is. Meestal is het expansieapparaat van een

> split unit een ding dat in de ene richting een andere

> doorlaat heeft dan in de andere richting. Er bestaan

> verschillende uitvoeringen. Als er vuil in zit dat bij koelen

> losgedrukt wordt van het expansieapparaat, maar bij verwarmen

> (omgekeerde gasstroom) er tegenaan gedrukt wordt krijg je

> eenzelfde effect. Je beschrijving van het probleem bij

> aircobedrijf echter doet denken aan te weinig koudemiddel.

> Het oplopen van druk bij verwarmen met te weinig koudemiddel

> in het circuit nijgt mij naar de diagnose van een slecht

> omlopende wisselklep.

> Laat daar de leverancier van het ding naar kijken.

> Succes.

• Ben

Beste Johan,

Volgens mij zoek je het veel te ver. Jou gegevens in koelbedrijf zijn perfect, enkel de oververhitting is iets te groot dus zeker geen koelmiddel te veel.

Let in verwarmingsbedrijf op dat indien de buitentemperatuur hoger is dan 10 à 12°C de meeste warmtepompen in de problemen komen. Het warmteaanbod buiten is te groot en de afname binnen is te klein. Maw de persdruk stijgt onredelijk hoog.

De enige manier om dit te omzeilen is ervoor te zorgen dat de buitenventilator ( enkel in warmtepomp uiteraard) op +/- 24B wordt uitgeschakeld en terug inkomt bij +/-19B. Hiervoor bestaan trouwens standaard mini pressostaatjes op de markt. (Danfoss). Een goede wp moet hier eigelijk standaard op voorzien zijn.

succes

Ben

• G.R.Bauritius

Bij 32 bar persdruk hoort voor R22 een condensatietemp rond de 70 grC (staat niet meer op mijn schuif, en tabellen en HlogPdiagr. heb ik niet bij de hand). Bovendien wekt het bericht van Johan de indruk dat de persdruk vrij snel oploopt. Het leek mij daarom niet een probleem van te veel warmteaanbod aan de ene kant (buiten) en te weinig warmteafvoer aan de andere zijde (binnen). Daarom ging mijn idee uit naar de wisselschuif.

Misschien kan Johan aangeven hoe snel de persdruk bij warmtepompbedrijf werkelijk oploopt. Of misschien is het probleem al opgelost? In dat geval ben ik wel nieuwsgierig naar de eindconclusie.

Dus, Johan, reageer nog even, als je wilt.

• j.woudenberg

je geeft het koelmiddel niet aan de nieuwste werken met hoge drukken maar gezien jouw verhaal denk ik dat de installatie r22 bevat het lijkt verdacht veel op een gasmengsel bv lucht stikstof odmet koelmiddelhet beste is leegmaken vacumeren en met nieuw koelmiddel vullende lage druk zal ca 3,2-4 bar zijn de hoge ca 15bij 22o/cbuiten en binnentemperatuur succes

• johan

Morgen ga ik terug naar de warmtepomp,ik hou jullie op de hoogte johan