Wie heeft ervaring met Clavus olie (een minerale compressorolie van Shell) en R22?
Hr Vermaat,
Het ging om Clavus G46 en G68 in een R22 airco systeem (luchtkoeler in luchtbehandelingskast). Bij lage belasting waarbij de compressor nog juist doordraaide op twee van de zes cilinders, sloeg hij wel af op lage olieverschildruk, niet op de lagedruk pressostaat. Het carter was dan bijna leeg. De olie zat dan als een drijvende laag in het vloeistofvat. Shell schrijft overigens zelf, in een brochure, dat deze olie slecht oplost in R22.
De installatie draait nu zonder probleem met SD … (nummer ben ik even kwijt), een half synthetische half minerale olie van Shell die wél oplost in R22.
De algemene opvatting dat een HCFK en een minerale olie goed samengaan geldt dus niet altijd.
Hoe is het met uw project PLC en rekenprogramma afgelopen? Niet dat ik nog iets toe kan voegen maar ik ben gewoon nieuwsgierig.
Groeten, Bauritius.
Geachte heer Bauritius, mijn naam is Piet Verbeeten en ben werkzaam als machinist/koeltechnieker bij de Kon.Marine.Ik draai al sinds tijden ( +/- 1,5 jr) met R22 in combinatie met Clavus 68. Dit in een koel en vries install. en in een koudwatermaker install. Ik begrijp dat dit een beetje mosterd na de maaltijd is maar ik wilde u toch laten weten dat dit (tenminste bij mij) nog geen problemen heeft opgeleverd.
Groeten Piet Verbeeten.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?