Testdruk 30 Bar

  • Ben

    Hoi,

    Ik ben vast niet de enige die sinds de invoering van de strenge aftestdrukken geconfronteerd wordt met volgend probleem:

    Bij het aftesten van WP aircosystemen op 30Bar druk gebeurd het af en toe dat er stikstof voorbij de flare kranen in het (voorgevulde) buitendeel terecht komt. Het koelmiddel wordt vermengd met stikstof en dient aldus te worden vervangen.

    Tijdverlies en koelmiddelverspilling dus.

    Wie heeft er een creatieve oplossing voor ?

    Alvast bedankt

    Ben

  • Hans Erkelens (HE techniek)

    Met welk koudemiddel werken de systemen die je moet afpersen?

  • Ben

    Sorry,

    R407C en R410A

  • johan

    als je een voorgevulde unit aftest hoef je dit maar te doen op eendruk van 11 bar bij r407c, als drukverlagende regelaar(capulair of ventiel) zich in de buiten unit bevindt,dit is bij veel airco merken het geval,omdat de inspuitleiding da al onder het lage druk gedeelte valt.bij r410 is de testdruk dan maar 18,5 bar.

    succes.

  • Hans Erkelens (HE techniek)

    Ben spreekt over WP (warmtepomp) aircosystemen. Daarbij staat in de verwarmingsmodus dus de condensatiedruk op het door de installateur aangelegde deel (leidingwerk en koppelingen). Dit deel van de installatie zal dus conform de RLK op een druk moeten worden afgeperst tussen de 1 en 1,3 x de maximaal toelaatbare werkdruk. (MTW)

    Meestal (als er geen andere gegevens bekend zijn) houd men als MTW voor het hogedruk gedeelte van een luchtgekoelde installatie, de verzadigingsdruk van het toegepaste koudemiddel bij 55 °C aan.

    Dat is dus bij R 410a ca. 33 bar, en dat is behoorlijk hoog.

    Feitelijk zouden de afsluiters van R410a units hiertegen bestand moeten zijn.

    Praktisch stel ik de volgende oplossing voor:

    Probeer de afsluiters voor het afpersen nog iets strakker dicht te draaien, of pers niet hoger af dan bijvoorbeeld 25 bar. Een installatie die bij 25 bar lekdicht is, is dat waarschijnlijk bij 33 bar ook. Ik denk dat je hierbij volgens de geest van de RLK moet handelen, en niet volgens de letter der wet, want zoals je zelf zegt, het milieu is er niet bij gebaat wanneer koudemiddel weer moet worden afgepompt omdat er stikstof in het circuit is gekomen. Het cfk-besluit en de hieruit voortgekomen RLK hebben dan ook primair een milieubeschermende doelstelling. Geen inspecteur die dat kan tegenspreken.

    Succes,

    Hans Erkelens.