onze branche (weer) in een kwaad daglicht

• Hans Erkelens (HE techniek)

Beste vakgenoten,

Mochten jullie binnenkort weer aangesproken worden door klanten of medemensen over ziekmakende airconditioning systemen, dan is de TROS hier mede schuldig aan.

Die deed heden avond namelijk in een uitzending van TROS radar de mensheid geloven dat er in elke woonwijk vele kleine koeltorens van airconditioners staan opgesteld, die een potentiele legionellabesmetting vormen, en daar kun je dood van gaan!

Met deze uitspraak is dus elke buitenunit van een split-unit verdacht. De leek kan namelijk geen onderscheid maken. We hebben de komende tijd dus weer wat goed te praten. Ik heb per omgaande een e-mail naar de TROS en de GGD Rotterdam gezonden, waarin ik dit verhaal heb afgezwakt. Natuurlijk moeten we het gevaar van legionella niet onderschatten, maar in elke woonwijk vele koeltorens die een potentieel gevaar vormen…, kom!!!

Hieronder de tekst, gekopieerd van de site van TROS-radar:

Koeltorens in woonwijken bron legionella-bacterie

In de uitzending heeft u kunnen zien dat de dodelijke legionellabesmetting (veteranenziekte) niet alleen op te lopen is via de waterleiding of een bubbelbad, maar ook via de uitstoot van koeltorens.

Koeltorens

Koeltorens worden in gebouwen gebruikt voor de regeling van de temperatuur en de airconditioning. Dit is in veel gebouwen het geval, dus de kans is groot dat deze koeltorens zich ook bij u in de buurt bevinden. De temperatuur van het water in de koeltorens is ideaal voor de groei van de legionella-bacterie. De damp die de koeltorens uitstoten kan gemakkelijk woningen en gebouwen binnenwaaien via open ramen en luchtroosters. Wie deze lucht inademt, kan de legionella-bacterie in zijn longen krijgen en in het ergste geval overlijden.

Regelgeving

In het buitenland vonden de afgelopen jaren verschillende legionella-uitbraken plaats via koeltorens die tientalllen doden hebben veroorzaakt. Ook in Nederland bestaat dit risico. Het grootste gevaar komt van kleine koeltorens die overal in woonwijken staan. Ondanks de enorme risico?s is er in Nederland geen wet- of regelgeving op dit gebied. Deskundigen en betrokkenen dringen daarom aan op snelle regelgeving, voordat er in Nederland ook slachtoffers vallen. In de uitzending heeft u een gesprek hierover kunnen zien met Leo Bikker van de Stichting Veteranenziekte. Hij pleitte voor een duidelijkere en strengere regelgeving op dit gebied.

Kans op uitbraak

Als mensen denken dat er een koeltoren bij hen in de buurt staat staat, moeten ze niet meteen in paniek te raken. Dat de kans op een uitbraak aanwezig is, wil niet zeggen dat die kans erg groot is. Op de internetsite van de Stichting Veteranenziekte staat meer informatie over legionella en de ziekteverschijnselen: www.legionellaziekte.nl. Als u twijfelt of u de ziekte heeft, neem dan contact op met uw huisarts of de GGD.

GGD Rotterdam:

010-4339894

mmk@ggd.rotterdam.nl

• jan

Helaas moet ik zeggen dat dit het zoveelste onderwerp is waarvan lijkt dat het programma “RADAR” z'n research niet of niet voldoende doet.

Het enigste wat ze doen is een doomsday senario naar voren brengen en niet duidelijk maken dat dit niet voor iedere koeling of airco geld.

Het laten zien van split buiten units met de vermelding dat hier een uitbraak heeft plaats gevonden klopt gewoon weg niet.

Als hun reportage waar zou zijn dan zou iedere koelmonteur in Nederland een zeer groot risico lopen, ik denk dat dit niet het geval is,

Ook vraag ik me af of de geintervieuwde personenen, ondanks dat ze ingineur zijn, wel weten wat ze zeggen.

Ik hoop dat het mailtje naar de TROS en de GGD volgende week een rectificatie opleverd.

Toch moet ik zeggen dat een goede regelgeving t.b.v. water systemen in koelinstallatie's niet gek zou zijn,maar ook een goede inlichting aan iedereen over de risico' en de hoeveelheid bacteriën die je binnen moet krijgen om de veteranenziekte te krijgen is niet overbodig.

Ik hoop dat er veel mensen een klacht bij de TROS zullen deponeren om ze toch maar eens waker te schudden.

• fred

Goed gesproken Heer Erkelens……Korte metten maken met de Tros

• Hans Erkelens (HE techniek)

Van de GGD Rotterdam kreeg ik onderstaand antwoord op mijn bericht:

Geachte heer Erkelens,

In reactie op uw e-mail aan Radar.

Ik begrijp uw reactie dat in het programma een en ander stevig aangezet was.

Bij de medewerking aan de uitzending hebben wij ook aangegeven dat er in de

stad Rotterdam voor het overgrote deel sprake is van droge koelers op daken.

Voor zover wij kunnen overzien bevinden zich in een stad als Rotterdam in de

bebouwde omgeving enige tientallen open recinculerende koeltorens. Daarvan

hebben we gezien dat eigenaars de legionellaproblematiek onder ogen zien, er

worden maatregelen getroffen, maar dat ervaringen elders leren dat het goed

mis kan gaan. Daarom vinden wij het noodzakelijk om voor dergelijke koelers

regels op te stellen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd,

Met vriendelijke groet,

Jim Schalekamp

Afdeling Medische Milieukunde

GGD voor Rotterdam en omstreken

• j.woudenberg

onkunde water is peperduur voor de industrie koeltorenwater wordt zoveel mogenlijk schoongehouden d.m.v chemicalien tegen alg sludge en kalk tevens heeft een koeltoren een spuigang d.w.z. regelmatig een gedeelte van het water eruit en vers er in

wat doe je voor tv als je het verschil tussen een koeltoren en een condensingunit niet weet