Wie weet in de buurt(Spijkenisse/Hoogvliet) iemand die een koelcel opnieuw wil aansluiten? fred
Hallo Fred,
Ik geloof best dat voor jou het enige van belang is dat je koelcel weer gaat werken.
Erkende installateurs hebben investeringen moeten doen om papieren te halen en te behouden. (elk jaar terugkomende kosten)
Gecontroleerd worden door de Stek. (vaak jaarlijks). Veel gezeur en romp slomp met zich mee brengt.
Er wordt gecontroleerd door gemeentes en door VROM (milieu politie) zelf.
Het kan zijn dat je ze van je leven niet ziet (mazzel hebben) Als je wel controle krijgt en het klopt niet, zoals papierwerk bij installatie en of aansluitingen (ga hier verder niet over uitweiden) ben jij verantwoordelijk als eigenaar. Ook persoon die het gemonteerd heeft zal op het matje worden geroepen . (als deze nog te achterhalen is)
Er kunnen behoorlijke bekeuringen worden uitgedeeld, waarvan je echt even achter je oren gaat krabben.
Als betreffende monteur stelt “het komt wel in orde†zal dat wel, echter, Ik kom nog regelmatig anders tegen.
groeten
Nog afgezien van de investeringen om de papieren te behalen en te behouden zijn er de investeringen die STEK-erkende installateurs (hebben) moeten doen inzake de (minimale) technische uitrusting. Daarnaast is het verzorgen van de juiste documenten per installatie echt een must. Daar wordt (steeds vaker en strenger) op gelet. Om nog maar te zwijgen over de omgang met koudemiddelen (freon)
Het is een misvatting dat een monteur met een cfk-diploma (STEK-diploma) op eigen houtje cfk-handelingen aan een koelinstallatie mag verrichten. Dat mag slechts wanneer hij handelt uit naam (en in dienst) van een STEK erkende onderneming. Daarnaast ben ik zelf van mening dat een STEK-diploma nauwelijks iets zegt over de vakkennis van de monteur op koeltechnisch gebied. Ten onrechte wordt gesteld dat iedereen met een STEK-diploma en een rijbewijs volwaardig als koelmonteur kan worden ingezet, maar dat even ter zijde.
Ik hoop voor jouw, Fred, dat alles met je koelcel op een nette manier in orde komt.
P.S. Iemand die het voor jou in de avonduurtjes doet wil niet per definitie zeggen dat deze persoon niet vakbekwaam is. Het kan ook iets zeggen over zijn motivatie en toewijding om met zijn vak bezig te zijn. Ik ben zelf namelijk ook zo begonnen, alleen dat was vóór de invoering van de cfk-wetgeving.
Beste Fred,
Zoals dhr Terpstra en dhr Erkelens al vermelden is een stek erkend bedrijf/persoon zeer belangrijk.Heeft de juiste opleidingen gevolgd om dit soort problemen op te (blijvend) lossen. Heeft jouw “mannetje” alle apperatuur . Kan hij uw na de inbedrijf stelling weer van de juiste inbedrijfstellingcertificaten voor zien en stickers op de machine.Na het lezen van uw bericht gaat het om een horeca koelaggegraat, daar krijg je ook vanzelf weer controlle op de apperatuur of de logboeken kloppen enz. enz.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?