warmtepomp

• rudi

Even een paar vragen misschien kan iemand mij helpen?

Ik heb al een paar keer meegemaakt dat bij warmtepompen (bij split-units) t.p.v. de grote stek-koppeling zijn gaan lekken.Is iemand dit ook wel eens opgevallen.

Het koperen ringetje zat er keurig tussen maar de koppelingen zaten niet echt vast.Zou het kunnen zijn dat door de warmte/koude de grotere koppelingen meer last hebben van uitzetting en inkrimping,waardoor ze losser gaan zitten?

Laatst gelezen dat er van ‘Locktide’ een vloeibare pakking in de handel is die geschikt is voor de koeling.Iemand ervaring mee? Dan wil ik dat eens proberen.

Gisteren bij een WP geweest welke lek was op de koppeling.Was overduidelijk, het druipte van de olie.De storing die het display weergaf was F3=Extreme temperatuur pers/zuig leiding.Uit nieuwschierigheid even meten (bij verwarmen)

op perszijde 13 bar persgas temp. 102 C. Beetje hoog!!! Alles afgepompt vacum.

enz.+in bedrijf gesteld met nwe freon(r22) en alles werkt weer naar behoren. Maar hoe kan die temp. nu zo hoog oplopen en wat gebeurd er met de freon en de olie bij die temp.

Tevens ben ik op zoek naar een schriftelijke cursus meet en regeltechniek.

Vroeger had de PBNA zo'n maar dat hebben ze niet meer.Iemand een idee?

• Terpstra

Je kunt wel locktide borgvloeistof gebruiken (wordt ook gebruikt om bouten en moeren te borgen) Je moet er alleen om denken dat dit niet in leidingen komt.

Dus alleen op het schroefdraad, daar zal het tenslotten ook z'n werking moeten doen. De “oude” koppeling niet aan blijven draaien, deze gaat scheuren.

groetjes.

• Terpstra

Wat betreft hoge eindgas temperatuur:

Gezien installatie gas te kort had, wordt R-22 een zeer ijl gas. Dat betekend dat de eindtemperatuur omhoog schiet.

Indien je een beetje op de hoogte bent van koeltechniek, zul je waarschijnlijk weten dat dit ook bij vriesinstallaties voorkomt als deze werkt op R-22. (vanwege lage druk komt er weinig gas terug wat een verhoogde eind temperatuur geeft) Hiervoor worden dan voorzieningen getroffen om eindtemperatuur in de hand te houden.

Nu systeem juist is afgevuld (airco), zal je daar geen las meer van hebben.

Het kan zijn dat het nog aanwezige gas is verbrand. (dit zou je moeten kunnen ruiken) Hierdoor ontstaat een verhoogde zuurgraad wat langzaam de isolatielaag om de wikkeling van compressor zal aantasten. Je zou een olietest kunnen doen om te kijken hoe hoog de zuurgraad is.

Het systeem doorspelen is meestal een onmogelijke zaak. Het beste wat je zou kunnen doen is een speciaal burn-out zuigfilter kunnen plaatsen en filter droger vervangen. Systeem alleen op koelen laten draaien en na een dag of 3 a 4 burn-out filter verwijderen. Echter garandeert ook dit niet dat systeem weer helemaal schoon is.

Je weet waarschijnlijk wel of het gas anders ruikt dan het zou moeten doen of een olietest doen. Aan de hand hiervan verder gaan.

Succes.

• G.R.Bauritius

Het verschijnsel van hogere persgastemperatuur bij te lage vulling zal alleen optreden bij een instalatie met een semihermetische compressor met zuiggaskoeling op de E-motor, of bij een hermeet (potje). Bij een open compressor, met los aangebouwde E-motor, of een V-snaaraandrijving, komt het niet voor. Hier gaat het om een split-unit, dus om een potjecompressor (niet onbeleefd of dubbelzinnig bedoeld).

Bij te lage vulling is er te weinig (kg, massastroom) zuiggas beschikbaar voor het wegkoelen van de motorwarmte. Dezelfde hoeveelheid kJ warmte, in minder kg gas resulteert in meer kJ/kg dus een stijging van de zuiggastemp direct voor de eigenlijke compressor in de pot. Comprimeren van gas met een hogere temp betekent dat de temp na het comprimeren ook hoger is.

Wie met een HlogP-diagram kan werken kan het eenvoudig zien. Op dezelfde druklijn zal de compressielijn beginnen op een hogere isotherm, wel onder dezelfde schuinte omhooglopen, maar op de normale einddruklijn op een hogere isotherm uitkomen.

Te heet gas kan schade veroorzaken aan olie en afdichtingen, zoals Terpstra reeds aangaf.

• Hans Erkelens (HE techniek)

Er is, zoals dhr. Bauritius al zegt, geen sprake van een open compressor in deze situatie. Toch kan een te lage vulling ook bij een open compressor tot een hogere compressie-eindtemperatuur leiden. Niet door een sterke oververhitting van het zuiggas, maar door daling van de verdampingstemperatuur. (bij gelijkblijvende condensatiedruk)

• Pascal

Er is wel degelijk een locktide op de markt die geen schade aanricht op het koudemiddel die je dus gewoon op aan beide kanten van de flare ring kan smeren.Maar let op dat je niet teveel gebruikt het is nogal dun , dus als je kleinere diameters hebt zoals 1/4 zit deze zo dicht.

• Terpstra

Dat deze locktide er was wist ik persoonlijk niet, maar daarmee los je het gestelde probleem niet op volgens mij.

Volgens mij was was hier meer sprake van een loszittende schroef van de stekkoppeling waardoor automatisch je koperenpakkingring gaat lekken.

Het lijkt mij dus beter om het schroefdraad van koppeling te borgen met vloeistof en niet de de flare ring zelf.

Het is mij echter wel opgevallen dat er dikke en dunne flare ringen zijn om te gebruiken. Met de dikke ringen wil het nogal eens problemen geven, maar dat heeft op zich niets te maken met losgaanzittende koppelingen door temperatuur verschillen.

• G.R.Bauritius

Ik zou erg oppassen met Locktite, welke soort het ook is. Op de schroefdraad is het geen probleem, maar je moet vermijden dat er losse schilfertjes in het leidingsysteem terechtkomen, die het capillair, of het expansieventiel, of het filtertje voor het ventiel kunnen verstoppen.

Ik heb ooit wel eens schroefdraad vastgesoldeerd met tin (zachtsoldeer). Dat werkt echt nooit los. Het kan alleen als de boel echt schoon en olievrij is. Maar Locktite is eenvoudiger.

Over welk type Locktite spreken jullie?

• rudi

Ik werk inderdaad nooit met vries installatie's dus het verschijnsel waar dhr. Terpstra naar verwijst ken ik niet.Ik werk hoofdzakelijk in de luchtbehandeling en CV installatie's en sinds kort ook de koeling een beetje opgepikt.Hierin kom je van alles tegen maar de temp. waarmee gewerkt word liggen dicht bij elkaar.

Ik had inderdaad het hplog diagram er al bijgepakt en de temp. kwam al boven het kritieke punt uit.Ik wist alleen niet precies wat er zou gebeuren op deze temp.

Ik had de gedachte dat de freon zich wel eens zou kunnen ontleden waardoor er schade aan de wikkelingen zou kunnen ontstaan.Een olie test is inderdaad wel een goed idee.Het gas heb ik niet kunnen ruiken omdat ik het restand, ongeveer 1kg in een rec.fles heb gepompt.Echter bij het loskoppelen van de slangen schuimde de olie anders als anders.Dit was gevoelsmatig.Een Burn out filter zou in ieder geval geen kwaad kunnen denk ik.

Het locktide nr. zal ik eens een keer navragen als ik het vind laat ik het wel even weten.Dat wil ik toch een keer proberen.

Het was overigens een danfoss stek koppeling waar zo'n handig kraagje aan zit.

Ik heb het hplog diagram nog eens goed bekeken en je zou eigenlijk van de persgas temp. al een geringe indikatie kunnen krijgen of een koeling goed loopt of niet.Al doende leert men.

Bedankt voor alle reaktie's tot nu toe.

Gr.Rudi

• Pascal(Airway airconditioning)

Beste Rudi,

Het nummer weet ik niet van de Leak Lock Tide maar ik bestel het altijd bij Airco-vent in rotterdam daar zit Dhr. Vladimir die kan zo alles wat je over het product wil weten beantwoorden 010-4225888