airco

• René

Hoi,

Ik heb een split-unit airconditioner van ongeveer 3500 watt koelcapaciteit die werkt op r-22 koelmiddel.

Deze wordt om de 30-60 seconden afwisselend kouder en warmer. Het geluid van de compressor verandert dan ook “op de maat mee”(maakt een zwaarder geluid als de lucht koud is en zakt weer af als de lucht warm wordt.)

Dit is alleen goed merkbaar als de kamer temperatuur nog hoog is.

Zou het kunnen dat er te weinig koelmiddel inzit en zo ja kan het apparaat hierdoor beschadigen als ik het op deze manier blijf gebruiken.

Wie kan mij hier iets meer over vertellen?

Groet,

René.

• Hans Erkelens (HE techniek)

Misschien betreft het een airco met invertertechniek. Daarbij wordt de rotatiefrequentie (het toerental) van de compressor elektronisch gevarieerd afhankelijk van de belasting, en dat kun je horen aan de buitenunit. (op- en aftoeren)

Het kan zijn dat deze regeling niet (meer) goed werkt.

Om welk merk en type airconditioner gaat het?

• René

Hans,

Op de verdamper staat Fuji electric type RS 123F

Applicable outdoor unit RO 123F,maar deze is waarschijnlijk vervangen door een ander merk. Ik kan alleen nog zien dat het merk Lennox is en het model Tempo,maar het gegevens plaatje is verbleekt door de zon en niet meer leesbaar.

De Compressor is uit 1996,maar ik denk,gezien het uiterlijk dat de binnen unit ouder is.

De ventilator van de buiten unit draait niet constant maar “wacht”tot de unit een bepaalde temperatuur bereikt heeft en slaat ook weer af bij een bepaalde temperatuur. Verder valt mij op dat veel onderdelen in de buiten unit los liggen

(Regel blokken en relais en zo).

Het is dus een allergaartje.

• Terpstra

hoi Rene,

Wat je steld

Het geluid van de compressor verandert dan ook “op de maat mee”(maakt een zwaarder geluid als de lucht koud is en zakt weer af als de lucht warm wordt.)

Heb je het hier over de condensorlucht of verdamper (binnenunit )lucht?

Tevens denk ik dat het een behoorlijk oud beestje is, kan het opgegeven type

niet terug vinden.

• Hans Erkelens (HE techniek)

Je hebt dus een binnendeel en een buitendeel van verschillende merken. In dat geval is het zeker geen inverterunit, want daarbij communiceren het binnendeel en buitendeel op elektronische wijze met elkaar.

Het is dus best mogelijk dat de units kwa vermogen ook niet op elkaar zijn afgestemd. Ook is het niet ondenkbaar dat er zowel in het binnen als in het buitendeel een inspuitorgaan zit, of juist in geen van beiden, want het kan best zijn dat het ene merk een inspuiting heeft in het binnendeel (meeste oudere systemen) en het andere merk in het buitendeel. Als je deze dan zondermeer op elkaar aansluit kunnen de meest vreemde dingen gebeuren. Een ding is zeker: in beide gevallen werkt het systeem niet.

Het bij en afschakelen van de ventilator van de buitenunit komt waarschijnlijk doordat er een condensordrukregeling (winterregeling) is ingebouwd. Dit kan ook het losse onderdeel zijn, want vaak worden deze regelingen later ingebouwd, en dat gebeurt niet altijd even netjes.

Het beste is om eerst de bedrijfsdrukken en temperaturen te meten. Pas dan kan er een (voorlopige) diagnose worden gesteld. Nog één vraag, heeft het systeem in deze samenstelling ooit goed gefunctioneerd?

Groet, Hans.

• Pascal(Airway airconditioning)

Beste Rene,

Als ik het zo een beetje door gelezen hebt lijkt het op een tekort aan koude middel het geluid is dat een zwaar ronkend geluid want dan is het zeker een tekort. nou succes er mee

• René

Sorry, ik ben even niet in staat geweest te antwoorden maar ik zal nu proberen een goed antwoord te geven op de vragen.

Hans,Terpstra en Pascal,

Volgens mij heeft het systeem wel in deze combinatie gewerkt maar zeker weten doe ik het niet.Ik heb het namelijk gekregen bij een bedijf waar ik met de vrachtwagen stond te lossen.Daar was een koelfirma bezig de unit te vervangen voor een modernere installatie.Het was hen wel opgevallen dat hij leeg stond toen ze hem wilden aftappen.Hij moet dus ergens lek zijn geweest.

Enfin,ik heb de hele zwik meegenomen en thuis weer opgebouwd.Wel heb ik nieuwe leidingen en een nieuw bun-out filter gebruikt (er was ook al een filter tussen gezet,vandaar dat ik denk dat de originele compressor gesneuveld is),afgeperst op 20 bar en er leek niets te lekken.Toen heb ik 'm laten vacuumeren en vullen.

Het apparaat werkte toen naar behoren.

Dat van die winterregeling wist ik niet,maar dat zullen de losse onderdelen wel zijn,wat je kan zien dat het er later bij op gezet is.

Ik denk dat de inspuiting in de binnen unit zit.zeker weten doe ik het niet.

Het geluid wordt zwaarder als binnen de lucht kouder wordt.Het is echter geen extreem zwaar ronkend geluid. Zodra de buiten unit de ontstane warmte weggeblazen heeft,wordt de lucht uit de binnenunit weer warmer en zakt ook het geluid van de compressor weer af,alsof hij dan minder zwaar moet werken.Het toerental blijft wel gelijk.

• Pascal(Airway airconditioning)

Geachte Rene,

Zou ik mogen vragen uit welke regio je komt.

Pascal

• René

Ja hoor, ik woon in Almelo.