praktische K-waarden

• Hans Erkelens (HE techniek)

Wie kan mij een indicatie geven van de K-waarden van de volgende materialen, die veelvuldig worden toegepast bij systeembouw van bedrijfshallen:

1. Dak: stalen damwandprofiel met daarop 10 cm polystyreen isolatie met bitumineuze dekking.

2. Wand: sandwichpaneel 8 cm, weerszijden staal met daartussen geperst steenwol. Buitenzijde afgewerkt met stalen damwandprofiel.

Graag waarden uit de praktijk.

Alvast bedankt.

• Terpstra

K-waarde van Polystyreen-hard-schuim:

Paneeldikte:

60 mm 0.58 W/m2K

80 0.44

100 0.34

120 0.28

150 0.23

200 0.17

250 0.14

Dit is wat men opgeeft. Ik mag aannemen dat er in de praktijk ook mee gerekend mag worden.

Geperste steenwol wel gehad, maar kan het niet meer terug vinden. Zal nog wel even zoeken, misschien….

Groeten.

• G.R.Bauritius

Hans,

K-waarden heb ik niet. Wel warmtegeleidingscoefficienten, in W/(m.K) in de eerste kolom en de soortelijke massa in kg/m3 tussen haakjes.

K-waarden kunnen nooit exact worden opgegeven omdat er per verschillen zijn in de manier en de snelheid, waarop de lucht langs of tegen het paneel, de wand stroomt, en de ruwheid van het oppervlak speelt ook mee. Bij benadering en om practisch mee te werken, kloppen de getallen van dhr Terpstra wel. Ik kan je, als je dat wilt wel een rekenvoorbeeld toesturen, Hans, maar dat is te omvangrijk om hier neer te zetten.

fenolharsschuim 0,031 (15)

foam glass (glasschuim) 0,046 (128)

glaswol 0,045 (30)

gasbeton 0,057 (300)

geexpandeerde kurk 0,038 (120)

stilstaande lucht 0,024

polystyreen schuim 0,035 (25)

polystyreen geextrudeerd 0,035 (30)

polyurethaanschuim 0,026 (33)

polyflex (PVC-schuim) 0,044 (?)

ureumharsschuim 0,031 (10)

armaflex 0,034 (100).

groeten, Ger Bauritius

• Harm van Beek

In mijn overzichten vind ik vrijwel dezelfde getallen, zowel die van Terpstra als van Bauritius.

In het algemeen wordt uitgegaan van de waarden die de fabrikant opgeeft. In de praktijk geldt dat veroudering een verhoging van warmtegeleidingscoefficienten en dus ook van k-waarden geeft.

Deze verhoging wordt echter vrijwel altijd verwaarloosd…