Airco op zonne-energie

• Luc

Het gaat om een airconditioningsysteem waarbij via een adsorptiewiel bedekt met silicagel de vochtigheid uit de lucht wordt onttrokken. Water wordt even verderop in de kurkdroge ruimte gespoten en verdampt meteen weer. Het vocht wordt weer geadsorbeerd door het wiel. Na circulatie door het gebouw wordt de lucht, op de terugweg naar buiten, op het dak verhit door zonnecollectoren. De hete lucht stroomt langs de andere zijde van het adsorptiewiel naar buiten en neemt het vocht mee dat het er eerder in achterliet. Zo word het proces continue herhaald.

Wie kan mij helpen aan meer informatie van dit airco systeem?

Alvast bedankt,

Luc

• G.R.Bauritius

Luc,

mocht via een andere weg dan het prikbord antwoord op deze vraag krijgen, meldt het dan svp. Ik ben hier erg nieuwsgierig naar. Er zijn nl een paar dingen die ik niet helemaal begrijp aan je verhaal.

Ik begrijp dit ervan:

Het wiel draait als een warmtewiel door twee kanalen heen. Het wordt in het ene kanaal zo warm gemaakt dat het vocht uit het adsorptiemiddel verdampt, en moet dan, opgewarmd als het is door het andere kanaal heen draaien waar lucht moet afkoelen. Voor mijn gevoel zit daar iets fout.

Er wordt water verneveld, dat verdampt en neemt verdampingswarmte op. Wanneer het in het adsorptiemiddel wordt opgenomen is het weer vloeibaar. Waar blijft dan de verdampingswarmte?

mvg, Ger Bauritius

• Luc

Het water dat in de lucht (vertrek) word gespoten neemt de warmte van de omgeving op. Het “warme” wiel absorbeerd uit deze lucht het het opgewarmde vernevelde water. Dit warme wiel word in het andere kanaal, met de warme luchtstroom die opgewarmt is in het zonnepaneel, weer geadsorbeerd. De vochtige warme lucht word als het goed is afgevoerd naar buiten.

• j.woudenberg

het lijkt meer op een silicagel luchtdroger welke veel op 150kv stations gebruikt worden zoals je omsschrijft dit zijn eigenlijk geen airco,s

• G.R.Bauritius

Luc,

Wat je schrijft voegt weinig toe aan het idee dat ik ervan heb.

Heb je dit ooit ergens gelezen of er iets over gehoord?

Luchtdroging 150kV-station lijkt me geen serieus verhaal. Je gaat toch geen water inspuiten om lucht te drogen? Klok en klepel verhaal?

Ik kan me wel vaag iets herinneren over een idee dat ooit op dit prikbord heeft gestaan, van iemand die wilde koelen door water te laten verdampen. Iemand heeft toen voorgerekend dat dat niet ging. Ik kan de desbetreffende vraag echter niet terugvinden, dus misschien is deze er al af door ouderdom.

Ik ben benieuwd.

• cor

koeln doormiddel van water te laten verdampen is wel mogelijk in de vormn van een

adiabatische koeling dit concept is in de lop der jaren behhorlijk bijgeschaafd en vindt momenteel verschillende toepassing gebieden waarbij we de te koelen ruimtes

4/5 graden in temperatuur kunnen laten dalen .

en dit alleen door water te laten verdampen en daardoor de in dwarsstroom te verplaatsen lucht af te koelen.

het principedie luc omschrijft lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat dit zonder tussenmedium gaat werken.

• G.R.Bauritius

Cor:

Is daar literatuur over?

Ger Bauritius

• cor

Ja daar is literatuur over als je je adres aan mij opgeef zorg ik dat het bij u terecht kom

• G.Bauritius

Cor, ik ben benieuwd.

Stuur geen dikke boeken, mail dan liever eerst even. Mailadres staat verscholen onder de naam achter het woord auteur (heb ik vorige week geleerd)

Postadres is:

Allseas Engineering

t.a.v. G.Bauritius tech. dept.

PB 5074

2600 GB Delft

alvast bedankt

Ger Bauritius

• G.R.Bauritius

Cor,

kun je nog een keer reageren, svp. Ik heb geprobeerd je te mailen, maar het mail-adres onder je naam,in de kop van je bericht geeft geen verbinding.

bvd

Ger Bauritius