R404a bijvullen?????

• G.R.Bauritius

Robb

Ik wist wel dat er in Las Palmas bunkers (MDO en HFO) veel water zat. Separatoren over de nek door asfaltenen, en settlingtanks continu aftappen…

Dat er in Las Palmas koudemiddelen water zit wist ik niet. Waar komen deze cilinders vandaan? Heeft Las Palmas een chemische industrie die koudemiddelen produceert? Of is het zo dat wat men aan de wal niet wil hebben, stuur dat maar naar Las Palmas, dan komt het wel op een schip terecht?

Ik zou zeggen: Meet, voor je de boel aan boord neemt, eerst temperatuur en druk van de cilinder. De druk moet overeenkomen met de verzadigde dampdruk die bij die temperatuur hoort (lees af op je schuifje of op de manometer).

Wanneer dat niet overeenkomt zit er iets in de fles dat er niet in hoort: lucht, stikstof, vocht(water), ander koudemiddel. Weiger die cilinders. Laat je niet van de wijs brengen door een walfiguur die dan even de kraan opendraait om er wat lucht uit te laten lopen (want dan daalt de druk wel wat). Off spec. is off spec.

Groeten, Ger Bauritius.

• Robb

gaat helaas niet zo simpel,

liggen met een vriestrawler bij Mauretanie en krijgen supply vanuit Las-Palmas.

terug sturen betekend dan dat je niks hebt,of er nog langer op moet wachten.

gaat dus niet werken op die manier,probleem al div. keren aangekaart,tot nog toe weinig verbetering.

weet eigenlijk niet precies waar het koudemiddel (R22) vandaan komt,zal proberen hier eens achter te komen.

voorlopig komt het hier opneer,ontluchten en drogers wisselen.

Groeten,Robb

P.s. ook gevaren????

• Ger Bauritius

Ja, koelschepen, maar dat is jaren geleden.

Ik weet van een bepaald bedrijf (ga geen namen noemen ) dat ze onderhoud en reparaties uitvoeren op het type schip waarmee jij te maken hebt.

Gerenomeerd bedrijf, STEK erkend. Kunnen zij niets doen?

• johan

misschien een tip voor je probleem,een of twee nieuwe drogers in je vulleiding zetten. werkt prima.