Wie heeft ervaring met R417a ?
Het schijnt een vervanger te zij voor R22 zonder ook maar enige aanpassing van de installatie.
Klopt! en ook geheel chloorvrij, dus geen toepassingsbeperking volgens STEK.
Ik heb een ombouwsessie meegemaakt bij het KW1 college in Den Bosch. Werkt perfect. Dehon is de leverancier, zij kunnen er meer over vertellen.
Er is overigens ook een soortgelijke vervanger voor R12, namelijk R413a. Dit bestaat al langer maar is kennelijk nog niet zo bekend. Ik heb reeds meerdere installateurs gesproken die dit koudemiddel niet kenden. Men denkt steeds dat ik een spelfout maak en R134a bedoel! Niet dus! R413a wordt ook toegepast in oude R12 auto-airco's (amerikaanse wagens) zonder problemen voor de rubberen afdichtingen.
Het voordeel is vooral merkbaar bij R12 systemen die onder lage zuigdruk werken. (bijvoorbeeld stille verdampers) R413a heeft bij dezelfde zuigdruk een lagere verdampingstemperatuur als R134a, waardoor de compressor meer capaciteit levert.
ruud schreef:
>
> Wie heeft ervaring met R417a ?
> Het schijnt een vervanger te zij voor R22 zonder ook maar
> enige aanpassing van de installatie.
Klopt in die zin dat R417A als “drop in” wordt gepresenteerd voor R22.
Om de minerale olie retour te krijgen is er 4% butaan aan toegevoegd.
Dit alternatief vereist een groter slagvolume oorzaak:
De lagere verdampingstempperatuur door het R125A bestanddeel en de lage
dichtheid (kg/m3) van de zuiggassen veroorzaakt door het R134A bestanddeel.
De diameter van de vloeistofleiding dient bij omzetting nauwkeurig bekeken te worden i.v.m flash gas
R417A heeft bij 1 bar(a) een glide van ca 5,6 K.
Kort gezegd zal een R22 compressor bij een To van -5 100kW deze met R417A
80 kW leveren.
Het koeleffect ligt ca 20 - 35% lager dan bij R22.
Conclusie: R417A alleen gebruiken als alternatief voor R22 in kleine systemen waar capaciteitsverliezen geen rol spelen.
Let wel op de vloeistofleiding.
In grote systemen zijn dezelfde symptonen te verwachten als met de andere HFK's.
Koelcapaciteit is sterk afhankelijk van de zuiggasoververhitting.
Dat is nu denk ik alweer twee jaar geleden. Er werd door DEHON een informatie-avond georganiseerd voor installateurs, waarbij na een theoretische uitleg, een R22 installatie in het praktijklokaal van het KW1 college werd afgepompt en gevuld met R417a. Er werd zowel vóór als na de koudemiddelwissel een meetrapport ingevuld. Deze beide rapporten werden naast elkaar gelegd, en er was nauwelijks verschil.
Natuurlijk was Hans (van Aar) er ook bij.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?