R417a

  • ruud

    Wie heeft ervaring met R417a ?

    Het schijnt een vervanger te zij voor R22 zonder ook maar enige aanpassing van de installatie.

  • Hans Erkelens

    Klopt! en ook geheel chloorvrij, dus geen toepassingsbeperking volgens STEK.

    Ik heb een ombouwsessie meegemaakt bij het KW1 college in Den Bosch. Werkt perfect. Dehon is de leverancier, zij kunnen er meer over vertellen.

    Er is overigens ook een soortgelijke vervanger voor R12, namelijk R413a. Dit bestaat al langer maar is kennelijk nog niet zo bekend. Ik heb reeds meerdere installateurs gesproken die dit koudemiddel niet kenden. Men denkt steeds dat ik een spelfout maak en R134a bedoel! Niet dus! R413a wordt ook toegepast in oude R12 auto-airco's (amerikaanse wagens) zonder problemen voor de rubberen afdichtingen.

    Het voordeel is vooral merkbaar bij R12 systemen die onder lage zuigdruk werken. (bijvoorbeeld stille verdampers) R413a heeft bij dezelfde zuigdruk een lagere verdampingstemperatuur als R134a, waardoor de compressor meer capaciteit levert.

  • Koeltech

    Leuk zometeen noch een fles erbij in de auto

  • m v.d veen

    ruud schreef:

    >

    > Wie heeft ervaring met R417a ?

    > Het schijnt een vervanger te zij voor R22 zonder ook maar

    > enige aanpassing van de installatie.

    Klopt in die zin dat R417A als “drop in” wordt gepresenteerd voor R22.

    Om de minerale olie retour te krijgen is er 4% butaan aan toegevoegd.

    Dit alternatief vereist een groter slagvolume oorzaak:

    De lagere verdampingstempperatuur door het R125A bestanddeel en de lage

    dichtheid (kg/m3) van de zuiggassen veroorzaakt door het R134A bestanddeel.

    De diameter van de vloeistofleiding dient bij omzetting nauwkeurig bekeken te worden i.v.m flash gas

    R417A heeft bij 1 bar(a) een glide van ca 5,6 K.

    Kort gezegd zal een R22 compressor bij een To van -5 100kW deze met R417A

    80 kW leveren.

    Het koeleffect ligt ca 20 - 35% lager dan bij R22.

    Conclusie: R417A alleen gebruiken als alternatief voor R22 in kleine systemen waar capaciteitsverliezen geen rol spelen.

    Let wel op de vloeistofleiding.

    In grote systemen zijn dezelfde symptonen te verwachten als met de andere HFK's.

    Koelcapaciteit is sterk afhankelijk van de zuiggasoververhitting.

  • koeltechNEUT

    Bij wie heeft HE die ombouw sessie meegemaakt?

    Ik ben redelijk bekend met de koeltechniek afd. binnen KW1 in den Bosch maar van die R417a hoorde ik vorig week, inderdaad, van een mannetje van Dehon. Ben nu wel nieuwsgierig

  • moi

    Toch niet DE NEUT van EE ???

  • Hans Erkelens

    Dat is nu denk ik alweer twee jaar geleden. Er werd door DEHON een informatie-avond georganiseerd voor installateurs, waarbij na een theoretische uitleg, een R22 installatie in het praktijklokaal van het KW1 college werd afgepompt en gevuld met R417a. Er werd zowel vóór als na de koudemiddelwissel een meetrapport ingevuld. Deze beide rapporten werden naast elkaar gelegd, en er was nauwelijks verschil.

    Natuurlijk was Hans (van Aar) er ook bij.

  • ruud

    Dan geldt de regelgeving van STEK m.b.t. het verplaatsen/veranderen van eigenaar of meer dan 50% verandering van de machine dus eigenlijk niet meer.

    Gewoon R417a erin en klaar.

    Misschien kun je na een reparatie een machine beter gelijk met dit goedje vullen.

  • Hans Erkelens

    Het koudemiddel is alleen wel duurder dan R22.

  • marcel

    ken jij hem ook al, hij werkt niet meer bij ee.