R417a

• koeltechNEUT

Bij de uitleg 3 weken geleden van Dehon leek het even of Hans van Aar met zijn oren stond te klapperen en dit voor het eerst hoorde.

Koudemiddel tast dus toch het geheugen aan??!!

• Hans Erkelens

Hans van Aar komt als het goed is niet meer in aanraking met koudemiddel, want op school wordt toch tot op de gram afgepompt?

Het kan ook komen omdat we na afloop nog even een b… eh drankje met hem hebben gedronken.

Zie je hem nog wel eens?

Doe hem maar de groeten van Hans(je), de voormalige koelboer van Intechnium.

• Cooly

nee dat weet ik , zit nu bij Smeva en jij ?

• Cooly

Yep, the show must go on :?

was 2jaar geleden ook al !

• koelman

JAAAAAAAA……..Neut werkt nu bij Smeva,fijne collega,maar wij zijn allemaal toffe jongens bij Smeva(op eentje na)….werk ze jongens…ze zoeken nog een serv.monteur regio Amsterdam

• marcel

ik werk bij een steengoed bedrijf “KOELCOMBI”.

• G.R.Bauritius

R417A is een mengsel van R134a, R125 en R600a. Dit laatste is isobutaan, een brandbaar gas. Het mengsel lijkt me geen probleem in een klein splitje, in een reatief grote ruimte. Maar een installatie met 350-400kg inhoud? Dan bedraagt de hoeveelheid isobutaan al gauw zo'n 150kg. Mag dat in een machineruimte van 4x6x2,5m?

• cooly

Ben jij Marcel van EE ????

• Hans Erkelens

Het gehalte isobutaan schijnt 4% te zijn. Op een inhoud van 400 kg. is de hoeveelheid dan “slechts” 16 kg.

Bij grotere inhouden, die spontaan weglekken kan dit misschien een gevaar opleveren, alhoewel dit deel brandbare stof natuurlijk tegelijk weglekt met andere stoffen uit de samenstelling van het koudemiddel. Daardoor wordt ook de zuurstof verdreven. Wanneer haal je de onderste explosiegrens? Hoe gevaarlijk is deze toepassing dan. Als de machineruimte goed is geventileerd zal het wel meevallen, maar ik durf er geen verantwoording voor te nemen.

Wellicht kunnen instanties als KANS of TNO-MEP, of DEHON zelf hier iets zinnigs over zeggen.

• G.R.Bauritius

Ik heb inmiddels uitgebreide informatie van Dehon. R417A bestaat uit 50% R134a, 46,5% R125, en 3,6% R600a. Explosiegevaar bij ontsnapping is dus niet van toepassing. De R600a zal nooit boven de laagste explosiegrens komen.

Het Engelse “BOC Gases” heeft safety data sheets op het net staan. Zij noemen R417A “non flamable”, onbrandbaar.

Geen angst nodig dus, maar je kunt het maar beter uitgezocht hebben.