Solderen onder stikstof

• Van De Keere Filip

Mijnheer,

Ik ben student aan de KaHo Sint-Lieven te Aals ten kreeg graag wat meer informatie of uitleg over solderen onder stikstof en de fysische achtergrond ervan.

Met vriendelijke groeten,

Filip Van De Keere

• martin

Hallo Filip,met de stikstof verdrijf je de aanwezige zuurstof in de leiding ,waardoor er tijdens het solderen geen oxidatie producten achter blijven in de koelleiding.

Vr gr Martin

• Van De Keere Filip

Martin,

Bedankt voor uw hulp.

Groeten

Filip Van De Keere

student KaHo Sint-Lieven

• joop

klopt als een bus martin lasslak geeft later sludge in de compressor 1 opmerking niet te snel inblazen van stikstof iets overdruk is genoeg bij te grote stroomsnelheid neemt stikstof de buitenbocht en vormt zich toch slak aan de binnenkant van een bocht denk daaraan

• pieter

Laslak breekt in kleine brokjes los en verstopt filtertjes voor expansieventielen. Voor sludge in compressoren hoef je niet bang te zijn.

Leg eens uit hoe de lak de sludge zou veroorzaken, Joop. Ik ben daar wel benieuwd naar.

• Hans Erkelens

We praten hier toch over solderen? Bij solderen ontstaat geen las slak! Het is geen laswerk. Het gaat hier over koperen leidingen, en niet over staal. Als er geen stikstof wordt toegepast tijdens hardsolderen van koper, kan er aan de binnenzijde van de leiding oxidatie optreden. Deze oxidatievlokken (soort hamerslag) kan het systeem vervuilen en verstoppingen veroorzaken.

Bij het solderen onder stikstof wordt een lage gassnelheid (toevoerdruk) toegepast omdat anders een overdruk in bepaalde delen zou kunnen ontstaan en daardoor het doorvloeien wordt bemoeilijkt. En daarnaast om het verbruik van stikstof te beperken. Het heeft niets te maken met snelheden in binnen- of buitenbocht. Het is het circuit van Zandvoort niet!

• Kraftstick

Ken een fabrikant (Carrier) die beweert met stikstof een unit, (water gekoelde condensor van een airco) te hebben gesoldeerd nou de rotzooi zat mooi bij en in de accurator waardoor de installatie niet werkt. De accurator zat scheef en muur vast, je krijgt de unit onder stikstofdruk aangeleverd. Dus als monteur moet je zelf nog het werk van een ander controleren en dat komt vaak voor………..en helaas.

• Hans Erkelens

Onder stikstof solderen is eigenlijk pas in belang toegenomen sinds de invoering van de STEK-eisen.

Daarvoor werden vele (kleinere) installaties gewoon aangelegd en gesoldeerd zonder stikstof. (En ik denk nu nog)

Deze installaties functioneerden vaak beter en betrouwbaarder als de hedendaagse. Het is echt niet 100% afhankelijk van het gebruik van stikstof.

Probeer wel altijd het aantal solderingen in een circuit te beperken, dus zoveel mogelijk leidingen buigen uit één stuk, i.p.v. allerlei slodeerbochten en sokjes.

Wees een creatief vakman!

• piet

Jeetje, hij had het over slak. Ik dacht dat hij die glasachtige lak bedoelde als je te veel fluxpoeder gebruikt.

Maar van die sludge begrijp ik nog steeds niet. hij zelf ook niet waarschijnlijk.

• tim

ik heb een vraag hierover,

waarom moeten we met de richting v/d flow mee solderen, is dit om het zilver / fosfor er makkelijker in de verbinding te krijgen?

mvg tim