Solderen onder stikstof

• Van De Keere Filip

Mijnheer,

Ik ben student aan de KaHo Sint-Lieven te Aals ten kreeg graag wat meer informatie of uitleg over solderen onder stikstof en de fysische achtergrond ervan.

Met vriendelijke groeten,

Filip Van De Keere

• martin

Hallo Filip,met de stikstof verdrijf je de aanwezige zuurstof in de leiding ,waardoor er tijdens het solderen geen oxidatie producten achter blijven in de koelleiding.

Vr gr Martin

• Van De Keere Filip

Martin,

Bedankt voor uw hulp.

Groeten

Filip Van De Keere

student KaHo Sint-Lieven

• joop

klopt als een bus martin lasslak geeft later sludge in de compressor 1 opmerking niet te snel inblazen van stikstof iets overdruk is genoeg bij te grote stroomsnelheid neemt stikstof de buitenbocht en vormt zich toch slak aan de binnenkant van een bocht denk daaraan

• pieter

Laslak breekt in kleine brokjes los en verstopt filtertjes voor expansieventielen. Voor sludge in compressoren hoef je niet bang te zijn.

Leg eens uit hoe de lak de sludge zou veroorzaken, Joop. Ik ben daar wel benieuwd naar.

• Hans Erkelens

We praten hier toch over solderen? Bij solderen ontstaat geen las slak! Het is geen laswerk. Het gaat hier over koperen leidingen, en niet over staal. Als er geen stikstof wordt toegepast tijdens hardsolderen van koper, kan er aan de binnenzijde van de leiding oxidatie optreden. Deze oxidatievlokken (soort hamerslag) kan het systeem vervuilen en verstoppingen veroorzaken.

Bij het solderen onder stikstof wordt een lage gassnelheid (toevoerdruk) toegepast omdat anders een overdruk in bepaalde delen zou kunnen ontstaan en daardoor het doorvloeien wordt bemoeilijkt. En daarnaast om het verbruik van stikstof te beperken. Het heeft niets te maken met snelheden in binnen- of buitenbocht. Het is het circuit van Zandvoort niet!

• Kraftstick