koelkast bijvullen

  • pieke

    toch nog bedankt voor je reactie….

  • Andre van de L.

    Het inbouwen van een ander type koelsysteem zal heel erg moeilijk worden; er zijn voor koelkasten volgens mij eigenlijk maar twee andere methoden geschikt, koeling dmv het absorptieprincipe of dmv zgn. Peltierelementen.

    De betere campingkoelkastjes werken vaak met het absorptieprincipe en deze kunnen werken op een gasvlammetje of met een verwarmingselement, vaak zijn beide mogelijk. Het systeem is gevuld met Lithiumbromide en water. Het proces is moeilijk in het kort uit te leggen, maar als je nieuwsgierig bent kun je eventueel kijken op http://www.energieprojecten.nl/absorptiekoeling/theorie.html Maar het gaat er al gauw wat technisch aan toe…. Dan moet ik je meteen teleurstellen, want jouw koelkast met het dampcompressie principe ombouwen naar eentje met absorptiesysteem vergt wel heel erg veel handigheid… Persoonlijk zou ik daar nooit aan beginnen :-(

    De kleinere koelboxjes werken met een zgn. Peltierelement; een stukje elektronica dat aan de ene kant warm wordt en aan de andere kant koud wordt als je er spanning op zet (vaak 12 of 24 volt). Maar naar schatting zal jouw oude koelkast wellicht een paar 100 watt aan koudeopbrengst hebben gehad en je hebt een hele zware Peltier nodig om dat te evenaren (duur!). Bovendien moet je een flink gat in de koelkast maken waar je de unit in moet monteren want de warme zijde moet naar buiten gebracht worden en die warmte moet worden afgevoerd met een ventilator. Dan moet je nog iets aan de binnenzijde verzinnen om een goede overdracht met het Peltier en de lucht te krijgen, koelribben of zo. En je hebt een transformator nog om de gewenste gelijkgerichte laagspanning te krijgen voor de voeding. De electriciteitsrekening gaat ook omhoog want voor een paar 100 watt aan koelvermogen met een Peltier heb je al gauw een 800 watt of meer aan stroomverbruik.

    Al met al heb dan je geld, goed gereedschap en veel handigheid nodig om het voor elkaar te krijgen. Voor info over de werking van een Peltier kun je kijken op http://www.waterkoeling.nl/index.php?artikel=4

    Vooralsnog zou ik toch proberen om een manier te vinden om het oorspronkelijke koelsysteem te laten repareren.

    Een mogelijkheid die je anders kunt overwegen is om (regelmatig) te kijken op http://www.marktplaats.nl/ Bij witgoed > koelkasten. Soms worden oude, werkende koelkasten aangeboden en wellicht kun je jouw koelkast als donor gebruiken voor de niet-koeltechnische delen. Let er wel op dat er geen of niet te veel roest op de compressor en/of koelleidingen zit want dan is een vingertikje misschien al genoeg om een lekkage in het koelsysteem te maken en dan ben je net zo ver… Als je hiertoe besluit en je wilt vooraf kunnen controleren of de koelkast goed werkt kun je vast wel weer op deze prikpagina terecht voor tips.

    Succes.

  • Hans

    Breng de kast maar langs bij ons in de werkplaats (Regio Rotterdam), dan repareren we hem wel. Je moet alleen geen haast hebben want we hebben het momenteel erg druk.

    Groet, Hans.

    (www.he-techniek.nl)

  • johan

    als rotterdam te ver uit de buurt is neem eens contact op met veld koeltechniek te groenlo.

  • Andre van de L.

    Hans en Johan,

    Dat noem ik nou een genereus aanbod.

    Pieke boft maar weer.

    Andre van de L.

  • pieke uit Heerlen

    Hans en Johan bedankt voor het aanbod!!!!

    Hebben Jullie trouwens ook service aan huis??

  • Robert

    ja, jaren later staat het nog op internet

    Lk ben beniuwed hoe het met de koelkast is afgelopen.

    en of Pieke nog het zelfde mail adres gebruikt.

    laat eens wat horen

    Robert

  • Sammy

    Ik heb een miele koelkast van me opa en wil hem niet weg gooien is er iemand die hem kan vullen