instellen thermische beveiliging

• Rob

Even het volgende, bij mij in het bedrijf is een discussie over de instelling van een thermische beveiliging.

Partij 1 zegt: De instelling moet 10% boven de opgenomen waarde bij maximale condensatietemperatuur. +/- 50 graden.

Partij 2 zegt: De instelling is 10% boven de I-nominaal waarde aangegeven op het typeplaatje van de compressor.

Wie heeft er volgens jullie gelijk?

Alvast bedankt.

• Hen vdk

Rob,

Bij een normale electromoter (bv. ventilator ) heeft partij 2 gelijk.

Dus 10 % boven i- nominaal.

Bij een compressor bepalen wij altijd de maximale i-nominaal in bedrijf.

Bv. +5 gr. verdamping bij +59 gr. condensatie.

Hierop stellen wij dan de PKZ of thermisch blok af.

Deze bedrijfsomstandigheden komen dus nooit (bijna nooit) voor.

Ik ben zelf koeltechnicus en electrotechnicus.

Dus ik zeg niet zo maar wat.

Maar ik ben na 40 jaar werken , meer praktijkgericht dan theorieman.

Het kan dus best anders in de boeken staan.

gr. hen vdk(erkhof)

• fernando

hello,

normaal gezien is de gegeven stroomwaarde op het kenplaatje het absolute maximum, daar mag nooit boven gegaan worden.

Daarom staat er ook I max.

groetjes, fernando

• liesbeth

I max op de compressor is de ingestelde waarde van het thermisch blok.

Neemt een compressor meer op, dan moet deze worden afgeschakeld, zodat de oorzaak opgezocht kan worden.

Ervaring heeft wel geleerd, dat de gekozen waarde bij voorkeur het dichts bij de laagste waarde van het thermisch blok moet zitten, zit deze waarde aan het inde van het instelberiek, dan zal het thermisch blok eerder dan noodzakelijk uitschakelen (wordt veroorzaakt door de kararistiek van de thermische beveiliging)

Victor

• p.ouwendijk

Zo heb ik het ook geleerd van de experts maar het verhaal van de thermische beveiliging is mij precies andersom verteld dus een pakket kiezen waarbij het

amperage van afschakelen aan het einde van het instelbereik ligt.

Leuk he al die verschillende verhalen en alles draait.