instellen thermische beveiliging

• Rob

Even het volgende, bij mij in het bedrijf is een discussie over de instelling van een thermische beveiliging.

Partij 1 zegt: De instelling moet 10% boven de opgenomen waarde bij maximale condensatietemperatuur. +/- 50 graden.

Partij 2 zegt: De instelling is 10% boven de I-nominaal waarde aangegeven op het typeplaatje van de compressor.

Wie heeft er volgens jullie gelijk?

Alvast bedankt.

• Hen vdk

Rob,

Bij een normale electromoter (bv. ventilator ) heeft partij 2 gelijk.

Dus 10 % boven i- nominaal.

Bij een compressor bepalen wij altijd de maximale i-nominaal in bedrijf.

Bv. +5 gr. verdamping bij +59 gr. condensatie.

Hierop stellen wij dan de PKZ of thermisch blok af.

Deze bedrijfsomstandigheden komen dus nooit (bijna nooit) voor.

Ik ben zelf koeltechnicus en electrotechnicus.

Dus ik zeg niet zo maar wat.

Maar ik ben na 40 jaar werken , meer praktijkgericht dan theorieman.

Het kan dus best anders in de boeken staan.

gr. hen vdk(erkhof)

• fernando

hello,

normaal gezien is de gegeven stroomwaarde op het kenplaatje het absolute maximum, daar mag nooit boven gegaan worden.

Daarom staat er ook I max.

groetjes, fernando

• liesbeth

I max op de compressor is de ingestelde waarde van het thermisch blok.

Neemt een compressor meer op, dan moet deze worden afgeschakeld, zodat de oorzaak opgezocht kan worden.

Ervaring heeft wel geleerd, dat de gekozen waarde bij voorkeur het dichts bij de laagste waarde van het thermisch blok moet zitten, zit deze waarde aan het inde van het instelberiek, dan zal het thermisch blok eerder dan noodzakelijk uitschakelen (wordt veroorzaakt door de kararistiek van de thermische beveiliging)

Victor

• p.ouwendijk

Zo heb ik het ook geleerd van de experts maar het verhaal van de thermische beveiliging is mij precies andersom verteld dus een pakket kiezen waarbij het

amperage van afschakelen aan het einde van het instelbereik ligt.

Leuk he al die verschillende verhalen en alles draait.

Groet piet ouwendijk

• liesbeth

Als je kijkt naar de grafieken van thermische beveiligingen ik doel dan op de standaard op de magneetschakelaar gemonteerde typen en niet de PKZM

dan zie je dat in het begin van de instelling de afschakeltijd langer is, en naar het eind van de instelling steeds korter wordt.

Je kunt dit dus gebruiken voor het doel wat je wilt.

Heb je een relatief kleine condesor fan, dan zal bij stilstand de opgenomen stroom relatief laag zijn, wil je dan dat bij overbelasting deze snel afschakeld, kies er dan een waar je tegen het eind van de schaal in kunt stellen.

Heb je een vries compressor, een compressor heeft tov de Imax een hele hoge I lr (locked rotor current) en je komt uit een ontdooi periode, dan wil je dus niet dat bij een kortstondige overbelasting thermisch uitschakelen.

Neem hiervoor dus een aan het begin van de schaal.

ZO zie je maar weer door goed na te denken kun je heel goed beveiligen zonder ongewenste uitschakeling waar je jezelf klem zoekt omdat er eigenlijk niks aan de hand is.

Victor

• peter van dien

Er zijn stek en nvkl erkende bedrijven in de regio delft die de beveiligen eruithalen want dat is zo lastig.

Maar mijn mening is stel de beveiliging zo in dat de elektromotor NOOIT meer stroom kan trekken dan er door de fabrikant is opgegeven bij een 3 fase motor stel je de beveiliging zo in dat deze uit is en uit blijft totdat de storing is verholpen op de meeste beveiligingen zit een auto reset zet deze UIT UIT en nog eens UIT als deze aanstaat gaat de boel alsnog naar de klote en dat willen sommige slecht draaiiende installateurs en bedrijven die hun personeel een provisie geven als er veel te vervangen is.

noem geen namen maar zeg de plaats waar deze bedrijven te vinden zijn

Peter

• hanske

fijn als zon bedrijf de beveiliging eruit haalt,en wat als de compressor hierdoor stuk draait?

vervangt dit bedrijf dan ook de compressor omdat het zo onhandig is?

ze zitten er toch niet voor niets in of zitten ze erin voor de sier,

kan ook nog

• Ad

Het verhaal dat je een thermische beveiliging 10 % hoger moet instellen is nog van een jaar of 30 geleden. De in te stellen waarde was bij een omgevingstemperatuur van 20 gr. C. Aangezien het in een schakelkast al gauw warmer is dan 20 graden sloeg de thermische beveiliging er te snel uit. Om dit te voorkomen werdt er standaart 10% bij opgeteld. Er waren ook fabrikanten die hadden 2 schaalverdelingen met 2 omgevingstemperaturen op hun produkten gezet. Hiermee kon de praktijk beter benaderd worden. Tegenwoordig zijn de beveiligingen beter en is dit niet meer nodig. Imax. is ook echt de maximale stroom.

• tom

partij 2